måndag, januari 31, 2011

Kristdemokraterna och HBTQ frågorna

Eftersom ett antal journalister hitta mig via bloggen och fråga lite om kristdemokraternas förnyelse har jag haft anledning att samla lite tankar. Vart händer inom kristdemokraterna, vart är kristdemokraterna på väg?

Personligen tycker jag det ser ut som att historien upprepar sig. Efter valet 2006 kom valanalysgruppen fram till nästan samma sak som man kommit fram till 2010. Många liberala väljare lämnade partiet. Det fans stora problem med hur partiet uppfattades i till exempel HBTQ frågor.

Efter valet 2006 såg den "högerkristna" gruppen till att de som dominerade den kristdemokratiska debatten de kommande två åren var abortfrågan och äktenskapsfrågan. Detta skedde på ett nästan kuppartat sätt. Gruppen förlorade de omröstningar som kom upp men kom ändå att skapa mediabilden av partiet. Allt detta gjorde också att Kristdemokraterna inte kunde fokusera på att forma nya frågor för partiet att driva.

Efter valet 2010 kommer utspel om Mats Odell som partiledare från den "högerkristna" gruppen när debatten istället borde handla om politisk förnyelse och att sätta ner foten i HBTQ frågorna.

Oavsett vilket håll Kristdemokraterna väljer att gå åt så är kristdemokraternas hållning i HBTQ frågorna ohållbara. Väljer man att fokusera på verklighetens folk och politikens gränser kommer man få frågan ifall inte homosexuella är verklighetens folk och varför personers sexuella läggning är intressant för politikens gränsvakter. Försöker man vara socialliberal behövs förmodligen ingen förklaring, att värna om den lilla människan... är inte Homosexuella (med fler) en utsatt grupp?

När jag tittar in i glaskulan kan jag dock inte se någon ljusning i frågan och jag tippar att kristdemokraterna är inne i en lång ökenvandring.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...