tisdag, oktober 20, 2009

DN gör rätt analys av ”de nya” kristdemokraterna

Jag tror DN har rätt i sin analys om varför kristdemokraternas partistyrelses nya strategi inte kommer att fungera. Jag har dessutom skrivit om det flera gånger förut där jag bland annat påpekat att om man lägger an en mer populistisk ton så får man också slåss med SD. Det som känns sorgligast är om partiet verkligen svänger nog för att börja locka moderaternas högerväljare och därmed överger sin sociala och genuint omtänksamma sida. Det positiva skulle vara ifall partiet övergav sin HBT skräck (har inte sett några tecken från den högljudda lilla grupp som står för detta att backa dock).

Frågan är väll också hur länge SvDs ledarsida och media ger draghjälp och mediatid till denna typ av utspel, jag gissar inte så länge och lyfter inte partiet nu med denna retorik kommer man inte göra det till valet. Det betyder också att man tappat mediatid man kunnat göra annat med.

Läs min djupare analys om varför jag och DN har rätt och partistyrelsen och SvD har fel nedan:

Hur stor är gruppen man kan tänkas locka?

Var brister SvD och andras analys?

Hur såg kristdemokraternas valanalys ut efter valet?



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...