torsdag, maj 21, 2009

Miljöpartiet borde markera mot Piratpartiet

Nya siffror om opinionsläget inför EU-Valet har kommit fram och det slår mig att det känns rimligt att tro att PiratPartiet som siktar in sig på unga väljare förmodligen kan ha tagit en hel del röster från Miljöpartiet. Är det kanske dags för Miljöpartiet att gå ut hårt och markera mot PiratPartiets tunna politik på andra områden... för Miljöpartiet och Piratpartiet skiljer sig väl inte åt åsiktsmässigt runt integritetsfrågor på EU-nivå? Riktigt var vänstern står har jag inte koll på, men antagligen kan situationen vara liknande...

3 kommentarer:

Tuxie sa...

Som gammal miljöpartist är valet för mig enkelt. Om Piratpartiet gör ett bra val så kommer det att ge stor internationell uppmärksamhet och förhoppningsvis en tankeställare till de politiker som slentrianmässigt röstar ja till repressiva lagförslag utan att egentligen tänka igenom det så mycket.

Jag tror att Piratpartiet kommer att lyckas dra igång en internationell debatt kring de här frågorna på ett sätt som andra partier inte har en chans att göra.

Du kan ju istället försöka lobba internt för att den gröna gruppen ska ge PP en bättre deal än den liberala för då kommer PP att rösta med de gröna i alla andra frågor.

Markus sa...

Nej verkligen inte. Jag röstade på M i förra riksdagsvalet och har vart inne på att rösta på PP till EU. Gammelpartierna är verkligen fullständigt lost när det det gäller integritetsfrågorna.

Nu tänker jag ge min röst på MP istället. Detta pga de verkar ha ungefär samma inställning som PP i integritetsfrågan men samtidigt jobbar för miljön vilken är den absolut viktigaste frågan i EU.

Skulle de/ni börja gå emot PP kommer jag gå tillbaks till PP utan att tveka.

Magnus Westerstrand sa...

Jag är alltså alls inte miljöpartist om det är någon som tror det.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...