onsdag, mars 11, 2009

Kreationismen i Europa

När vi talar om kreationism brukar det för det mesta handla om USA (där färre än halva befolkningen accepterar evolutionsteorin) men nu har Science gjort en liten sammanfattning över hur det ser ut i delar av Europa.

Kort kan man väll säga att det är värre än befarat. Den Italienska regeringen under clownen Silvio Berlusconi gav sig under 2004 på undervisningen av evolutionsteorin i skolorna. 2006 sa vise utbildningsministern i Polen att evolutionsteorin var en lögn. Och 2007 var det dags för utbildningsministern i en av de större tyska delstaterna att föreslå att evolutionsteorin och kreationism skulle läras ut sida vid sida i skolorna.



James Williams en lärare vid Sussex universitet i Storbritannien säger att ”Kreationisterna har antagit attityden att ifall du når barnen medan de är unga, så kan du indoktrinera dem innan man börjar prata om evolutionen i skolan.” Vilket får en att funder en extra gång över hur lämpligt det är med religiösa friskolor.

I Wales är det så illa att vid en undersökning där endast lärare deltog tyckte 37% att kreationism skulle läras ut vid sidan av evolutionsteorin. Bland lärare i Naturvetenskap och Biologi var siffran hela 30%. En tyvärr inte helt ovanlig attityd som jag själv stött på här i Sverige är att läraren i alla fall kan redovisa båda teorierna utan att säga att någon av dem är fel. Vilket inte kan ge annat än underbetyg åt biologiundervisningen både vid universiteten och gymnasiet.

Scienceartikeln säger också att vissa tycker att Vatikanen under Benedict XVI har glidit mer och mer mot det kreationistiska hållet.

Varför detta missförstånd är så utbrett är inte helt klart men en undersökning som gjorts visar på att det inte bara handlar om religiösa åsikter. I Europa tycks det i alla fall handla lika mycket om okunskap om den vetenskapliga principen och svagt förtroende för vetenskap.

Här ser jag det kanske största problemet för Europa. Vist är det dåligt att religiösa ideologer också här försöker påverka skolorna men de har än så länge inte mycket att säga till om. Men att vi vid våra universitet i grundutbildningarna allt som oftast inte ger någon utbildning i vad vetenskap är och hur den fortskrider är tycker jag det stora problemet. Detta problem sprider sig också utanför kreationismen och leder bland annat till att folk köper homeopatiska läkemedel och rycks med i pseudovetenskap runt klimatförändringarna.

När jag deltagit vid debatter rörande kreationism och intelligent design har också motståndarna insett detta och till stor del skjutit in sig på att misskreditera den vetenskapliga metoden eller försökt omdefiniera den för att deras egna åsikter ska kunnas tas som vetenskap. Här har också Sverige något att lära från kreationismproblematiken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eftrsomn du länkar hit, så kan man ju länka dit :-)
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=8123

Magnus Westerstrand sa...

:)

Thomas Palm sa...

"...sa vise utbildningsministern..."

Nåja, så där hemskt vis verkar han inte :-)

Magnus Westerstrand sa...

Fick nyligen tillbaka ett papper från språkgranskningen... snyggaste felet var att jag skrivit Lover i stället för Lower... hur nu alla kunde missa det är en gåta :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...