tisdag, mars 17, 2009

Humorinslaget om Ryssland måste såklart nu spridas

När en ambassad går ut och kritiserar ett lands humorprogram med uttalanden som

”Vi tänker inte lägga mer energi på de exhibitionistiska dårar vars ryssofobi borde få dem inspärrade snarare än placerade på Globens scen”

För att sedan kommentera det med

”– Jag är verkligen upprörd över att svenskar fortsätter att hålla fast vid de trångsynta och föråldrade ryska stereotyperna, säger Kargapolov.”
Ska de så klart spridas.

Det var ingen på ambassaden som kunde tipsa om att detta uttalande gjorde mer för att förstärka ryska stereotyper än något humorinslag kunnat göra?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fan jag tycker det är så vansinnigt roligt! och jag kommer på mig med en skön feelgood känsla som får mig att gilla Ryssland så där lite extra mycket... Men de kunde inte hålla käft på ambassaden så när jag nu ser på clipet så tänker jag bara på humorbefriade Ryssar

henrik sa...

humor är när rysk domstol konfiskerar teleenors aktieinnehav i ett ryskt telebolag för 14 miljarder. det är rysk humor när den är som bäst. skratthela vägen till banken !

Magnus Andersson sa...

Ja, bra förslag för att markera yttrandefrihet (precis som de som publicerade Muhamedbilden).

Rysslands taktik gentemot de i omvärlden som de kan tänka sig att någon gång i framtiden invadera eller utnyttja har nog alltid varit att skapa konflikt med dem. En sund yttrandefrihetsprotest kanske Ryssland därmed använder till att gnälla fram mer konflikt, men jag tycker ändå att en sådan är bra. Man kan inte bara anpassa sig efter andras taktik utan bör försvara sina värderingar.

Sen borde nog UD uttala det Urban Ahlin föreslog!!

Claes sa...

Så klart att Tingeling väcker irritation hos ryska ambassadtjänstemän. Det är humoristiskt, ironiskt (framför allt självironiskt)och håller en alltför hög intellektuell nivå för att kunna uppskattas av ryska ambassadtjänstemän. Besök ryska ambassadens konsulära avdelning på Gjörwellsgatan så förstår ni vad jag menar.
Claes

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...