lördag, november 15, 2008

Hur ska man göra för att höja debattnivån om fildelning?

Det känns inte helt optimistiskt när man ser vad tv-media åstadkommer, intervjun i SvT med Eva Dahlgren var ett av lågvattenmärkena. Jag kan i alla fall konstatera att det finns artister som försöker komma med något annat än fildelning är stöld... Till skillnad från dom som inte ens ägnar fem sekunder åt att försöka förstå om IPRED kommer göra någon nytta för dom. Sanna Rayman på SvD gör också ett bra försök att lyfta viktiga frågor i debatten. Men jag delar inte hennes åsikt att detta inte skulle vara en viktig fråga eftersom jag tror det kan slå snett, hårt och skjuta bort en stor del av en ung generation från tro på staten och rättssäkerheten.

Nå ja, nu har jag i alla fall testat newsmill och lagt upp en artikel om fildelning där. Det var lite för trassligt för min smak men dom kanske inte vill ha för många artiklar där?

6 kommentarer:

Olof Bjarnason sa...

Westerstrand - jag har en idé om hur man kan bättre på kommunikationen tror jag. Och det är att göra som IPFI! Sätta in annonser i t.ex. Metro.

Smakar det så kostar det - men vi är många!

Läs mer om min idé som jag kallar "medborgartuta":

En idé

Magnus sa...

Intressant!

cnab sa...

Tack för ditt engagemang mot privatpolislagen IPRED

Wigant sa...

Bra inlägg.
Du är säkert trött på denna synpunkt, men jag bir ändå lite nyfiken: varför är du kristdemokrat när du är ateist, har en annan människosyn än de flesta i partiet och annan syn på homosexuella?
Är det inte lite som att vara centerpartist utan att tro på småföretagandets betydelse, sosse som inte gillar facket och den offentliga sektorn, moderat som misstror kapitalismen, folkpartist som ogillar frihet och integritet (vilket förvisso blivit normalt inom folkpartiet nu med FRA), vänsterpartist som gillar multinationella företag, miljöpartist som tar avstånd från miljöpolitiska åtgärder, nazist som avskyr rasism och våld, kommunist som inte vill att arbetarna ska äga produktionsmedlen, libertarian som tror på en stark stat, populist som intar impopulära elitistiska ståndpunkter, AIK:are som hller på Djurgården, etc.
Kort sagt, finns det inget parti som ligger mer i linje med dina åsikter?

Magnus sa...

Det är en ganska lång historia... som ja... jo du har rätt ganska ofta får dras... och ger komplikationer... men det finns inget parti som passar helt... vem vet vad som händer i framtiden.

Men kristdemokraterna lovar mer eller mindre då och då att man absolut inte ska blanda tro och politik... tyvärr går det inte alltid så bra.

avfuktning vind och krypgrund sa...

Problemet tycks vara att man fortfarande tar skivindustrin på allvar. Efter varje teknikskifte har de lobbat för skydd av sin näring (och ofta fått det), minns till exempel kampanjen om "hometaping is killing music"). Vi har nått en punkt där musik skyddas bättre, längre och med hårdare metoder än t ex ny antibiotika, bot mot Altzheimers och malaria. Det är naturligtvis orimligt.

En enkel idé, kan vi inte sprida ett "buy no music year" så går bolagen omkull och något annat kan uppstå istället?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...