fredag, september 05, 2008

Palin om gud och krig

Så har McCain också talat, inget storartat vad det verkar och det är fortfarande Palin som väcker störst uppmärksamhet i Svensk media. Gudmundson på SvD frågar sig vart Sveriges Palin är, förståss inte bokstavligt för som jag tidigare påpekat skulle en svensk Palin aldrig vinna många röster... mer bildligt, var är de svenska politiska kvinnorna. Kristdemokraterna har i alla fall Maria Larsson och skulle jag tippa, Ella Bolin och Helena Halldorf Romero högt upp på EU-vals listan men det är inte lätt att få mediatid.

Åter till Palin och varför hon inte skulle kunna ta röster, ta en titt på följande video där bland annat följande sägs.

"Pray for our military men and women who are striving to do what is right also for this country, that our leaders, our national leaders, are sending them out on a task that is from God. That's what we have to make sure that we are praying for, that there is a plan and that that plan is God's plan."



Ok visst, lite religiöst tomsnack kanske... jag har som ni kanske förstår som kristdemokrat inget agg mot religion som sådant men när betydelsefulla personer börjar prata om krig och Guds plan i samma sammanhang blir jag orolig, är det inte de Osama gör?

Hur ska Svenska journalister förhålla sig till detta? Vore det inte bra om man också diskuterade varför man i USA använder sig av denna retorik och visar svenskarna vad kandidaterna verkligen säger om religion och Gud och hur dessa påverkar och styr människor?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ofta hävdat att en av de värsta länderna när det gäller religiösa fanatiker i politik är USA. Vinner McCain och Palin på något sätt kommer in som president så får vi verkligen passa oss. Jag tvivlar på att man kan hålla välinformerade förhandlingar eller debatter med en person som vägrar tro på forskning som visar att världen verkligen fanns för över 6000 år sedan. Eller med en person som lägger allt som händer i Guds händer och därmed frånsäger sig människors ansvar för händelser som miljöförstöring.

Anonym sa...

Så länge de inte drar stöd från bibeln för att gå till krig. På det sätt Osama och hans gelikar gör med koranen. Ser jag inget problem med det Palin säger. Hon skulle fått min röst om jag röstat i det Amerikanska valet och jag är ändå ateist...

Magnus sa...

"...sending them on a task that is fomr god. /.../ and that that plan is god's plan."

Nog för att jag ska bli rädd...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...