tisdag, augusti 19, 2008

Paris Hilton, gamla gubbar och iskalla forskare

En rubrik som har allt enligt god kvällstidningsanda? Kanske till och med god amerikans val-anda? Jag har tidigare sagt att jag har svårt för det amerikanska valet och har genom detta val blivit mer och mer övertygad om att orsaken till att man pratar mer värderingar och mindre sakfrågor i USA är få röstande och (tror jag) en stor del dåligt pålästa människor. Inte att Amerikaner i högre grad bryr sig om frågor som till exempel abort och homoäktenskap. (men det finns säkert någon opinionsundersökning som visar att jag har fel och är fördomsfull?) DN har i alla fall idag en ledare på ämnet som jag är beredd att hålla med om.

Det gäller i alla fall att smutsa ner den andra kandidaten ordentligt i USA ett sådant försök från McCains sida var att svepande jämföra Obama med kändisar som Paris Hilton, något som några svenska journalister tyckte var smart. Låt mig tvivla, Paris Kan säkert mobilisera lika många röster mot McCain som ett så billigt knep tar röster från Obama, eller kanske till och med fler? McCain kanske skulle försöka få Paris till vice president istället?

See more Paris Hilton videos at Funny or Die


På tal om gamla politiker så ser jag att PJ på SvD återigen har stött på Anne-Marie Lindgren som går lös på friskolorna. För några år sedan hade jag en lång debatt med Lindgren (då på NSD:s ledarsida) om just friskolorna... hennes argument var så tomma att hon han med placera mig i en svartvit värld sittandes i en sandlåda och dom är inte bättre nu.

Kebnekaises högsta topp har länge varit på neråtgående och tippas det kanske kan bli längre än granntoppen inom 10 år, vilket skulle betyda att jag måste bege mig dit igen... jaja utsikten var ju bra. Precis som utsikten över forskningsstationen i Tarfala på kortet nedan, fotat på en vandring för några år sedan. (En retirerande glaciär till höger på bilden)



Två av mina korridorkompisar har förövrigt gett sig iväg på en Arktisexpedition och kommer vara borta i runt två månader. Projektet handlar om att försöka luska ut hur den globala uppvärmningen påverkar den ryska tundran och vilken effekt en tinande tundra kan få på växthuseffekten, uppvärmningen och det känsliga havet. De för en blogg på universitetets hemsida där de berättar vad som händer på resan... har man tur kanske man i alla fall får se någon isbjörn på kort.

Till sist men inte minst, lite problem med Lomborg och våra utfiskade hav samt en reflektion över att det inte bara är i Arktis det är känsligt att borra efter olja.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...