onsdag, augusti 06, 2008

I’m Going Way Out West

Sista semesterdagarna för sommaren kommer att spenderas i Göteborg njutandes av diverse musik, men främst är det två herrar som får mig att ta tåget i 18 timmar.

Nick Cave (Grinderman) och Neil Young två herrar med intresse i både lyrik och film som jag bara inte kunde missa när de ska befinna sig på samma ställe samtidigt.

Nick Cave och hans projekt Grinderman har jag tjatat om på bloggen tidigare, men något jag inte nämnt tidigare är att han gjort en cover på Neil Youngs Helpless på ett tributalbum till den senare. Värt att nämnas är kanske också att även Sonic Youth deltar på både way out west och samma tributalbum.

Neil Young har aldrig varit någon av de artister jag lyssnat på mest men han har dock hängt med rätt länge. Mest mins jag Young från grunge tiden då Curt Cobain tog livet av sig. Cobain som avslutade sitt självmordsbrev med en textrad från Youngs låt My My Hey Hey ”It’s better to burn out than to fade away”.

Et tag innan hade Young gjort sitt MTv unplugged framträdande, precis som Nirvana. Det var inte första eller sista artisten som Young inspirerade tyvärr inte den första artisten i sin närhet Young fick se försvinna heller... drugs are bad... något allt för många artister verkar ha svårt att förstå. Nåväl, den låt jag starkast förknippar Neil Young med är i alla fall Needle and the Damage Done. Young själv om låten "I am not a preacher, but drugs killed a lot of great men."



Dessutom kommer detta att bli otroligt spännande!



Mer om Lykke Li här!

...once you're gone, you can never come back
When you're out of the blue and into the black.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...