torsdag, juni 19, 2008

FRA - Personligt

Jag kan inte låta bli att lite kort nämna FRA diskussionen som pågår, inte för att man har något att skryta över som kristdemokrat men den är intressant. Det mesta om själva sakfrågan har väll skrivits så tänkte mer rikta in mig på personfrågorna. DN gör ett stort numer över hur Centerpartisterna Fredrick Federley och Annie Johansson svikigt sina ideal, något som dom själva förnekar. Jag har inte läst på nog om vad dom sagt i frågan innan men rent spontant känns det som om dom svikit många som röstat på dem.

Jag såg en intressant kommentar på Fredricks blogg där det lovas att det via inspelningar ska visas hur stort Fredricks svek är, ska bloggarna som nog måste anses vara en av Fredricks bästa vänner än så länge i politiken bli en av hans värsta fiender? Det är mycket möjligt jag har svårt att tro att så många kommer att låta detta sjunka innan nästa val. Men fanns det något alternativ? Tydligen kan man rösta mot partiet om modet är stort nog, vi får väll se vart Camilla Lindbergs politiska karriär tar vägen. För visst lämnas man av känslan av de var dom politiska karriärerna som skulle räddas när man rättade in sig i partileden. Kanske räddades den till slut också men efter lite läsning på Linanders blogg av ett inlägg för ett år sedan så tycks det som att förtroendet redan är naggat i kanten men i hans nyare inlägg verkar tonen vara mer förlåtande, vad har förändrats? Opinionen? (eller var det bara de att Fredrick till slut röstade rätt?) Fredricks taktik verkar inte ha varit den bästa hur som helst, han verkar ha retat upp i stort sett alla som brytt sig i frågan.

Man kan fundera på om det inte hade varit enklare att bara säga ”jag håller inte med mitt parti men jag tror inte riksdagsarbetet eller regeringen skulle fungera om jag röstade mot alliansen, men jag kommer att fortsätta att driva frågan inom partiet”. Jag tror det hade varit den smartaste kommentaren om den kommit snabbt. Nu känns det mer som om båda sidor är svikna. Men allt detta beror så klart på vad man sagt för att bli vald...

Så kanske lite historia kan vara på sin platts, när frågan om abortmöjlighet för utländska kvinnor i Sverige var uppe så kvittade kristdemokraterna och flera andra partier ut en relativt stor mängd personer när frågan skulle avgöras, kunde inte Centern och folkpartiet gjort samma sak i denna fråga?

2 kommentarer:

Thomas Palm sa...

Vad jag inte förstår är hur somliga kan vara förvånade. Det märktes redan i Fredriks gästspel som restaurangägare att han är mycket prat och lite handling. Det tog inte lång tid förrän han gav upp och lät staten betala räkningen för hans lekstuga.

Anonym sa...

Från oktober 2005

http://www.centerpartiet.se/templates2/NewsPage.aspx?id=9514&mq=integritet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...