tisdag, maj 06, 2008

Naturkattstrofer fortsätter att skörda liv

Jag antar att de flesta har sett att en cyklon svept in över Burma och skördat förskräckligt många liv, vad det verkar så ser det ut att vara minst vara 10 gånger fler dödsoffer än när Katrina svepte in över USA.

Något beklämmande är det också när man vet att varningssignaler för att en mycket kraftig cyklon eller storm skulle svepa in över Burma fans för över en vecka sedan. Tyvärr men inte överraskande missköter sig militärdiktaturen i Burma å de grövsta och kanske kan det enda lite lite positiva vara att militärdiktaturen kan motarbetas, som också Matilda föreslår. Det visar sig också om man tittar bakåt i tiden att katastrofer kan hjälpa till att avsätta de som sitter vid makten, Cris Mooney gör i Science progress en tillbaka blick på vad som hände i Pakistan för nästan 40 år sedan. Det hela visar också på hur svaga U-länder står när katastrofer inträffar.

Än har jag inte sett någon i Sverige göra kopplingen mellan orkaner/cykloner och den globala uppvärmningen som nu sker men det lär väll bara vara en tidsfråga så för den som vill läsa på om ämnet rekommenderar jag RealClimates alster.

För den som vill veta lite mer information (mest naturvetenskaplig) om själva cyklonen så rekommenderar jag Wunder Blog




Mer om bilden här

2 kommentarer:

recon sa...

Än har jag inte sett någon i Sverige göra kopplingen mellan orkaner/cykloner och den globala uppvärmningen

Jodå, din kompis Erland Källén har gjort just detta i dagens pappers-DN. Ni missar aldrig ett tillfälle, oavsett antal dödsoffer, grattis!

Magnus sa...

Hej igen mister anonym,

Det hadde ju varit trevligt med Erland som kompis nu är han inte det... och jag har ingen aning om vad han har skrivit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...