onsdag, maj 14, 2008

Mer Etanol

Följetongen fortsäter idag på SvD där Lars Bern skjuter över målet. När Lars skriver att Wijkman vill detaljstyra etanolmarknaden för att få en stollig satsning att gå ihop så missar han poängen. Wijkman och kristdemokraterna precis som jag säger bara att vi inte kommer acceptera dålig etanol och vi kräver att restriktionerna följs detta medför då att den stolliga satsningen inte kommer att genomföras (av Sverige).

Om det är så att man inte kan styra hur etanolen produceras på en global marknad (ens via EU) så kommer det ju att medföra att vi inte använder den, men jag är rätt säker på att det inte är Sverige som kommer spela den avgörande rösten här. Därför är det extra viktigt att Wijkman med flera ser till att EU åtminstone ställer hårda krav på den Etanol som ska upphandlas. Regler på upphandlingar finns redan och vist, det är dåligt med fler regler med ibland behövs dom.

För att sen vara en person som pratar om planekonomi så blir man inte speciellt trovärdig när man hävdar att det enda som kan hjälpa oss är att minska utvinningen av olja och kol och stoppa nyprojekteringen vilket verkligen inte kan ses som annat än en utopi. En rimligare önskan är att man slutar bygga kolkraftverk som inte kan ta hand om sina egna utsläpp.

Sedan håller jag ju med om att Etanolen inte är en långsiktig lösning något jag skrev om för flera år sedan men det skrev väll också Wijkman i sin artikel. Jag räknar med att det snart dyker upp ett svar i SvD från Wijkman.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...