lördag, maj 31, 2008

Mega Meta

Det var ett tag sedan jag bloggade och som vanligt finns det ungefär hur mycket som helst att skriva om...

(Lo)sers
DN tar ton och ger LO en känga för att dom ägnar sig åt att trakassera oliktänkande. Sanna Ryman på SvD har en längre artikel om spektaklet som jag inte annat än kan instämma i. Men ingen av artiklarna påpekar att detta inte är första gången som LO trakasserar person istället för att argumentera. Jag sammanfattade turerna kort i gårdagens inlägg , inte undra på att LO tappar medlämmar vem vill vara med i en sådan förening?

Tåg
Tåg och lokaltrafik är heta ämnen just nu både västkustbanor och norrbotniabanor och inte minst snabbtågen känns oerhört lockande. Som jag ser det så är det inte bara det faktum att man kan transportera sig miljövänligt med snabbtåg som lockar. Varje gång jag befinner mig i en större stad eller region utomlands är lokaltrafiken avgörande för hur mycket jag hinner se och hur långt jag kan röra mig. För det är inte speciellt lockande att ta en taxi utan att veta om man blir blåst på stålars. Det är dock inte alltid helt lätt att få gamla hundar att sitta eller människor att bryta mönster vilket gör att det ibland kan ta tid att få igång lokaltrafik, något som DN skriver om och som jag tror kommer ändras i framtiden.

Växthus
Så lite glada nyheter, president Bush och hans stab tar äntligen bladet från munnen och ställer sig i stort bakom IPCC:s rapport om den globala uppvärmningen. Mer glada nyheter är att EXXON som tidigare varit en av de stora sponsorerna till föreningar som förvränger fakta runt den globala uppvärmningen nu verkar ha bestämt sig för att sluta ge dessa pengar. Något man i och för sig lovat tidigare men inte lyckats hålla, man kan i alla fall hoppas.

En bok på området som är ganska ny heter Doubt is Their Product där det gås igenom hur industrin jobbat för att försöka sprida osäkerhet om olika forskningsresultat. Jag har inte läst den själv men kommer att göra det.

Kul
Till sist nås jag av en nyhet från Japan om en kvinna som bott i en mans garderob i runt ett år utan att upptäckas nu har blivit gripen.

Föresten, är det klart vilken som blir den officiella EM-Låten?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...