måndag, maj 05, 2008

Fildelare dömd

Jag har tidigare skrivit i NSD och Kristdemokraten om vad jag tycker om fildelning men tänkte bara lite snabbt kommentera det jag anser känns mest problematiskt runt dagens dom. Tyvärr har jag inte länkar redo till de jag skriver så om någon har dem så posta gärna i kommentarerna slipper jag leta senare.

I USA sker det redan att personer döms för fildelning och till mycket grova böter men detta har inte alls på något sätt stoppat fildelningen. Jag kan inte se något annat än att liknande domar i Sverige skulle fungera på samma sätt. Alltså att någon enstaka person får en stor del av sitt liv förstört för något som väldigt väldigt många gör och gör i ökande omfattning utan att det har positiv effekt för samhället. I USA är det inte heller bara ”storladdare” som drabbats utan musikindustrin har gett sig på de man kunnat (man tar till exempel inte hänsyn till ålder) och jag har ingen anledning att tro att man skulle agera annorlunda i Sverige. Dessutom har detta skett med gammal teknik som klart minskat i användande senaste tiden vilket gör det svårt att se att domen över huvud taget skulle kunna ha någon effekt på ”dagens ungdom”.

Sidor att hålla koll på framöver:
Texplorer
Opassande

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...