tisdag, april 29, 2008

Etanol är inte lösningen

Jag har sagt det så många gånger förr så jag behöver väll inte upprepa det men... jag kan inte hålla mig med tanke på den senaste tidens diskussion, etanol är inte lösningen. Men det behöver inte vara pest och pina att ersätta en liten del av de fossila drivmedlen med etanol, fast då måste Sverige vara solklar med att odlingen ska gå sjyst till och inte skövla skyddsvärd skog och detta måste givetvis kontrolleras. (Fast man får nog erkänna att det kan göra så att svenska köper den ”rena” etanolen medans den ”smutsiga” används av andra så det bör också funderas på vilken ansvar Sverige ska ta för hur andra länder agerar.)

Det ser ut som att Volvo lastvagnar kommer att satsa på biodiesel (ett litet steg ytterligare från metanolen) vilket ger mig känslan av att det är hit svensk produktion kommer att gå vilket skulle kunna vara en mycket bra kombination som går att kombinera med bränslesnåla dieslar och hybrider.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...