onsdag, februari 20, 2008

Republikanerna

McCain får väll förklaras som segrare bland republikanerna och den som har hängt med i debatten vet att detta sker trots att många tunga republikanska namn stött någon av de andra kandidaterna. Av det lilla jag läst om valet i USA har jag hittills inte sett någon bra förklaring på detta, kanske någon har en bättre förklaring än jag har... i så fall kommentera gärna.

Jag tror nämligen att även Republikanerna i USA är trött på det överdrivna kristna snacket och därför har man inte varit sugna på Huckabee eller Romney och vem kan klandra dom?

Ett ”intressant” citat från Huckabee om den Amerikanska konstutitionen som kan förklara varför han har svårt att få röster hämtar jag från Ed Brayton:

”I have opponents in this race who do not want to change the Constitution," Huckabee told a Michigan audience on Monday. "But I believe it's a lot easier to change the Constitution than it would be to change the word of the living god. And that's what we need to do -- to amend the Constitution so it's in God's standards rather than try to change God's standards so it lines up with some contemporary view.”

Småtokigt får man väll saga och även om mormonen Romney är bättre så vill det amerikanska folket helt klart hällre se en kvinna eller svart som president än en mormon. Romney har också gjort en del smått tokiga uttalanden eller vad sägs om denna godbit:

”Europe is facing a demographic disaster. That's the inevitable product of weakened faith in the Creator, failed families, disrespect for the sanctity of human life, and eroded morality...
It's time for the people of America to fortify marriage through a constitutional amendment, so that liberal judges cannot continue to attack it...
Today we are a nation at war. And Barack and Hillary have made their intentions clear regarding Iraq and the war on terror: They would retreat, declare defeat.
And the consequence of that would be devastating. It would mean attacks on America, launched from safe havens that would make Afghanistan under the Taliban look like child's play. About this, I have no doubt.”

Citatet är hämtat från bloggen The frontal Cortex och ärligt talat är jag rätt glad att det är McCain som leder. Någon som vet ifall han sagt liknande saker?

Missa för övrigt inte Henrik Sjöholms inlägg om republikanerna och ekonomi, jag vill ha en demokrat...

2 kommentarer:

JS sa...

Jag tror att det helt enkelt handlar om att McCain är mest i takt med vad det amerikanska folket tycker. Huckabee går väl hem i de stater som är överkristna, och Romney har ju några fästen också men överlag så tror jag att McCain appelerar till flest människor. Plus att han är krigsveteran, det skadar aldrig...

Anonym sa...

”Europe is facing a demographic disaster. That's the inevitable product of weakened faith in the Creator, failed families, disrespect for the sanctity of human life, and eroded morality..."

Tänk om det fanns någon europeisk politiker som vågade säga samma sak. Han hade fått min röst

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...