torsdag, februari 28, 2008

Mer info om CCS

Har för lite tid för att göra en djupdykning i ämnet men för de som läst artikeln i SvD om Carbon Capture and Storage så tänkte jag att jag i alla fall kan lägga ut lite länkar till de som vill veta mer.

För det första har jag svårt att se hur världen på ett vettigt sätt skulle angripa problemet med den globalauppvärmningen om man inte använde sig av tekniken. För lite mer info runt potentialen kan ni bland annat läsa här på CICERO.

Lite allmäninfo kan man annars hitta på Wiki så klart. IPCC har också gjort en specialrapport på området.

Den vetenskapliga artikeln om försöket i USA som nämns i SvD heter:
Gas–water–rock interactions in sedimentary basins: CO2 sequestration in the Frio Formation, Texas, USA

Och går att läsa I journal of geochemical exploration volym 9 nr 1-3 april-june 2006 sidorna 183-186. för den som har tillgång kan man då också titta på andra artiklar som citerar studien.

EU har så klart också sammanfattning av dess forskning på området: här och här.

Lite snabbinfo från Univerity of edinburgh.

Belfer Center Harvard University har också en överblick på nätet.

Till sist kan jag väll avsluta med att bara påpeka att jag kanske ändå tycker det är rätt att höja ett litet varningens finger. Då jag var på Goldschmidt konferensen i höstas passade jag på att gå och lyssna på lite seminarier runt tekniken och blev lite förvånad över hur lite kemi som var inblandad. Det blir givetvis väldigt komplext om man ska försöka modellera transportprocesser när kemi är inblandat men det känns ändå nödvändigt. Nu kändes det lite som att det var lite för bråttom och vissa grupper kallt räknade med att det ska räcka med att ta med de rent fysiska problemen i beräkningarna.

2 kommentarer:

AndersE sa...

Intressanta länkar. Själv tycker jag att tekniken verkar ha så stora inneboende risker att den bara bör få användas vid förbränning av biobränslen. (Och då är den förstås ännu längre från lönsamhet). Peter Montague, vd på Environmental Research Foundation, har skrivit en intressant artikel på Gristmill. http://gristmill.grist.org/story/2007/11/10/151448/65

Magnus sa...

Har inte hunnit kolla så noga på den, gör de när jag får lite tid. Men det är inte det bästa jag läst i alla fall... lite småfel hittade jag i alla fall, fast det är ju alltid bra att vara kritisk.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...