lördag, februari 02, 2008

Mega Meta

Det var ett tag sedan jag skrev något vettigt på bloggen känns det som, men jag har valt att lägga krutet (efter jobbet) på att försöka dyka upp i tidningar istället... något som verkar löna sig.

Nå, det händer tydligen saker i världen trotts att jag inte bloggar. Göran Skytte drar igång stora brandtalet för att få kristna att känna medgång, personligen har jag dock inte sett att kristendomen vinner mark, snarare tvärt om. Men något som slår mig är att jag aldrig sett motsvarande artikel som Skytte skriver få skrivas som ledare eller kolumn i media utan att ”andra” sidan också ska få komma till tals. Ett typiskt sådant arrangemang var när jag diskuterade tro med en pastor i NSD. Vilken blir första dagstidning som skriver om och hyllar ateism?

Jag passar dessutom på att påpeka att Obama vs Giuliani var avgjord för länge sedan:


ATMOZ har en bra artikel som visar hur snedvriden amerikansk press har varit i rapporteringen om den globala uppvärmningen (något den svenska klarat mycket bättre).

”Thus, by way of the institutionalized journalistic norm of balanced reporting, United States television news coverage has perpetrated an informational bias by significantly diverging from the consensus view in climate science that humans contribute to climate change”

Jag tror att även amerikanska folket kommer att driva på i klimatfrågan så fort deras media börjar rapportera om vad det verkligen är som håller på att hända.

Och vist finns det många genialiska lösningar som kan göras för att minska utsläppen, SvD har idag en artikel om hur man utnyttjar energin som försvinner då man kyler kons mjölk från 37 till 3 grader. Mer sånt! Tyvärr får man väll också konstatera att det kommer ta tid innan alla barnsjukdomar på området är borta.

För övrigt har väll också opinionen i USA gått så långt att till och med Bush blivit tvungen att svänga i frågan. En fråga som jag klart tror har skadat honom.



För att snabbt byta ämne så har jag svårt att förstå varför det är så förbjudet att prata om hedersvåldet. Det lär knappast försvinna snabbare om man inte talar om det, den enda orsak jag kan se är röstfiskande från vänster. Men det går ju knappast ihop med Rädda Barnens krypande för misshandlande vuxna, varför väljer rädda barnen att hålla tyst om hedersvåldet? Någon som kan ge ett bra svar på frågan?!?! Jag kan det inte.

PJ på SvD:s ledar sida påpekar idag som så många gånger förr hur viktigt det är att inte glömma ideologin bakom det regeringen gör när man gör det. Här är jag helt beredd att hålla med Regeringen har varit skitdålig på att föra ut sitt budskap och ibland har det känts som att Sossarna har ägt media. Något jag faktiskt tror vi kommer kunna se en förändring på i år. Artikeln påminner mig förövrigt om ett inlägg på bloggen Frontal Cortex om emotional voters. Där han går igenom lite om hur vi människor påverkas av vårt undermedvetna mycket mer än vi tror när vi röstar, tillexempel kan det vara viktigt om vallokalen ligger i en kyrka eller i en skola.

Jag avslutar med att tipsa lite om de senaste turerna i fildelningsdebatten genom att länka till 3 av mina favoritbloggar på området och min egen artikel i NSD.
Texplorer
Opassande
Copyriot

1 kommentar:

Kjell Nordberg sa...

När kristendom förs på tal är det dags att ta ställning! Det gör du via bannern "namninsamling" på http://bildning.se
Skriv därefter några rader på din blogg vad du tycker om initiativet. Ditt tyckande är en viktig värdemätare.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...