lördag, februari 09, 2008

Lite fildelning

Debatten har fortsatt att gå hög om fildelningen inte minst efter EU:s senaste dom och det danska spektaklet. Förutom redan länkade bloggar har bland andra Rikard Falkvinge några intressanta ord om hur viss media försöker koppla Pirate Bay till barnporr för att pressa igenom lagar för att stoppa dom, opassande lika så. Christian Engström har lite information om hur det går för artisterna i Sverige.

Själv tog jag mig tid och skrev om min gamla insändare som i nytt format nu dykt upp i tidningen Kristdemokraten. Den största förändringen är att jag trycker på lite på varför också ”högern” eller ”konservativa” bör vara emot det förslag som nu ligger om fildelning, ett förslag som skulle öka statens makt över medborgarna och minska rättssäkerheten. Något som jag inte tror att några från de lägren är intresserade att göra. (kuriren verkar för övrigt fortfarande inte vilja ta in något om fildelning.)

STIM har för övrigt kommit med ett förslag som innebär att man via Internetabonnemangen ska kunna få betala för fildelning. Men som Copyriot påpekar så är det ett inte än i alla fall så genomarbetat förslag.

Det är inte utan att man känner sig lite övervakad...

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...