lördag, februari 23, 2008

DN och SvD Censur?

Jag ser att det blir vanligare och vanligare att artiklar inte får länkas i DN och SvD. Nu senast Blogge och Texplorer har fler exempel. Jag vet ärligt talat inte riktigt hur dom ska hantera alla bloggar för det kan ju finnas beklämmande exempel där det är vettigt att plocka bort inlägg. Till exempel folk som hänger ut personer som skyldiga till brott innan dom är dömda. Nå jag har inget vettigt egentligen att tillföra just nu, tänkte bara påpeka att jag också blivit ”censurerad” från SvD i ett inlägg som hette framtidens fordonsbränsle, antagligen för att de som skrivit artikeln inte gillade min kommentar.

Min gissning är att det finns risk för att tidningarna allt mer kommer att censurera länkar så att dom bara behåller de länkar som de själva tror gynnar dem... den som lever får se.

2 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Hej - som jag skrivit tidigare, det är ingen mänsklig rättighet att bli länkad till en tidning bara för att Twinglymöjligheten finns. Som ansvarig utgivare måste man ta ett visst ansvar. Det är alltid så ;-). Nu var SvD snabba på att lägga tillbaka länkarna när de upptäckte att det tagits bort. Man kan tänka att det berodde på att det var helg när de togs bort och den som var ansvarig då tyckte att blogglänkarna från Blogge och Oscar var svåra att hantera (man kan undra varför iofs, men det är alltid svårt med det kontroversiella).

Jag tror attvi bara ser början på det här med bloggar och traditionell media och hur det ska samverka i framtiden.

Magnus sa...

Vist heder åt SvD som la tillbaka länkarna... men det kan vara censur även om det inte är lagbrott eller allvarligare som jag skrivit i senare inlägg... det beror på hur man ser på det. Sen förklarar det inte varför min länk plockades bort...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...