fredag, december 14, 2007

Vem bluffar?

Har jag varit för hård mot USA när jag påstått att dom bestämt sig i förväg för att inte binda sig vid specifika utsläppsmål? Jag vet inte, men jag har svårt att tolka det som Buhsadministrationens vetenskapsrådgivare sa samtidigt som Bali mötet på något annat sätt. Man vill inte minska utsläppen på ett sådant sätt att det tillfälligt kan minska deras tillväxt. Jag har svårt att tro att en man på så hög position går ut och säger något som inte Presidenten står bakom, dessutom efter att dom försökt tysta forskare inom området. Ett alternativ är att killarna på Real Climate övertolkat det som sades på vetenskapskonferensen.

Att det är kostnads ineffektivt att minska på utsläppen i Sverige känns ju inte som någon nyhet, men att leda genom spelregler som får fram ny teknik känns vettigt. Det stora problemet ser vi på Bali, det är helt enkelt ett måste att fåmed de andra länderna om våra ansträngningar ska ha en poäng. Vad gör man då åt USA? Tja sätter hårt mot hårt och hoppas på en bra utgång i USA:s nästa val, kanske går det att påverka på något sätt?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...