söndag, november 04, 2007

Slippery slope RPM

Huvudargumentet för att tillåta homosexuella att gifta sig är så klart att det inte medför problem för barnen eller skulle vara sämre på något sätt än heterosexuella relationer. Detta skulle förvisso även kunna gälla om bröder skulle gifta sig och så länge man pratar adoption ser jag inte heller problemet med detta (men det är ju så klart något man får titta närmare på). Vad är problemet RPM? Att komma dragandes med månggifte (eller som andra filosofer gjort) varför inte gifte med djur känns bara lamt, den rationelle svensken kan mycket väl se vilka problem det skulle kunna innebära för de juridiskt inblandade.

Lite tröttsamt känns det att alla dessa filosofer alltid ska dra argumenten in i absurdum när det ofta är beslut som går att fatta på konkret jordnära grund.

7 kommentarer:

RolandPM sa...

Hörru Westerstrand,
Man kan ju tänka sig att någon läser din blogg. De kan då få för sig att jag jämställer eller jämför samkänade äktenskap med att en människa gifter sig med et djur. Det gör jag inte och jag tar stark avstånd från det. Så du kanske skulle vilja ha vänligheten att omformulera den grova missrepresentationen av min kolumn som du gjort dig skyldig till.

Magnus sa...

Vet inte hur du får fram det... det har hur som haver inte varit min mening.

Det finns dock andra som gjort den som också är filosofer.

Magnus sa...

kunde ha formulerat det bättre... nu gjort...

Magnus sa...

och läste är nog formuleringen du sökte... :)

Micke Aspfors sa...

Jag tycker att det mera är en rättvise- och jämlikhetsfråga. Alla människor skall behandlas lika oberoende sexuell läggning.

Magnus sa...

Instämmer micke...

Carl Johan Rehbinder sa...

Festligt att RPM är så fantastiskt självupptagen och distanslös att han måste fara runt på alla bloggar som skriver om honom, och därtill läxa upp folk och kräva att de ändrar sina texter.

Jag har också skrivit i både Expressen, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och en drös med tidningar, men aldrig att jag skulle sjunka så lågt att jag skulle fara runt på det där sättet.

Skämmes, tammefan!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...