onsdag, november 14, 2007

Andreasgymnasiet återbesökt

Happ, föga förvånande kan man idag läsa att Andreasgymnasiet lär som man lever, det vill säga man lär ut att homosexuallitet är synd. Inte helt ovanligt bland kristna läror men det strider helt klart mot de krav vi i Sverige ställer på undervisningen.

Andreasgymnasiet har annars gjort sig mer kända för att villa undervisa om ”Intelligent Design” mer känt som ID. Ett rent vansinne och något som borde ha gett skolverket många ljudliga varningsklockor. Jag hade förövrigt äran att få debattera med deras kanske främsta pådrivare Mats Selander här uppe i Luleå. Ett möte som bekräftade hur illa påläst de är om vad evolutionsteorin handlar om. Andra som propagerar för irrläran i Sverige är tillexempel Krister Renard, kanske något smartare men ändå helt fel.

Jag hoppas att regeringen ger skolverket makten att lätt kunna stänga skolor som missköter sig...

13 kommentarer:

Bengt i Solberga sa...

Ska du verkligen tala om "irrlära" och "vansinne"?! Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av...

För somliga debattörer alla åsikter som går på tvärs mot de egna uppfattningarna uppenbarligen lika med "irrlära" och "vansinne".

För oss andra, anser att Andreasgymnasiet har kloka och sunda uppfattningar kan samma stämpel sättas på herr Westerstrand och hans blogg. Därmed inte sagt att vi ska göra det. I så fall skulle vi ju sänka oss själva till hans låga debattnivå.

Magnus sa...

Du anser alltså att ID inte är en irrlära?

Micke Aspfors sa...

På vilket sätt är homosexualitet synd (fråga till Andreasgymnasiet)?

Fredrik sa...

Jag är elev på Andreasgymnasiet.
Som svar på din fråga, Micka Aspfors, kan jag säga att de flesta av oss i skolan tror på Bibelns ord. Både i nya (bla. Paulus skriver om det) och gamla testamentet (flera ställen i moseböckerna m.m.) finnes skrivet att homosexualitet som utövas är synd. Det är alltså inte synd att vara homosexuell, men att UTÖVA den.
Från det ena till det andra, det här med evulutionsteorin.
Jag är uppvuxen i ett hem utan troende föräldrar, och har i regel lärt mig om evulutionsteorin i skolor jag gått i. Det ges inget attat alternativ; Man SKA ju tro på allt det där om big bang, apmänniskor osv.
Jag anser att alla barn måste ha rätt att bilda sin egen uppfattning och skapa sin egen tro. Det ges man möjlighet till på Andreasgymnasiet.
Vi är folk från olika kyrkor (Jag är hemma i Svenska Kyrkan, för er som tror att det bara är frikyrkliga personer på gymnasiet) och samfund. En sak har vi gemensamt: Vi är intresserade av livets djupare frågor. Alla är inte Kristna, men alla TROR. Det är av den anledningen vi har valt det här gymnasiet- Andreasgymnasiet.

/Fredrik

Magnus sa...

Fredrik, statens undervisning ska bygga på etablerad forskning inte på slumpmässiga åsikter beroende på vem man har som lärare.

Därför ska man inte lära ut att homosexualitet är synd eller att evolutionsteorin är fel.

Fredrik sa...

"Etablerad forskning", säger du. Jag, liksom många av mina skolkamrater, tror som Kristna på vad Bibeln säger. Finns det "etablerad forskning" om homosexualitetens ursprung?
Jag har inget emot homosexuella i sig, alla människor är lika värda, och Gud ser människan.

Som jag skrev, så är vi fria att bilda våra egna uppfattningar om universums uppkomst. Big Bang och Evelutionen är bara en av alla teorier som finns, och det måste göras tydligt för barn idag. Ingen lärare i skolan har, mig veterligt, lärt ut att evelutionsteorin är fel, det vet jag inte vad du fått det ifrån.
Vi på Andreasgymnasiet är elever från olika kyrkor och samfund, kan för övrigt nämna att vi även har personer från andra religioner hos oss, som har samlats under ett tak för en lugn studiemiljö (vilket är svårt att hitta annars) och för att vi alla är intresserade av livets djupare frågor.
/Fredrik

Magnus sa...

Det är där du har fel och du har indoktrinerats av okunniga alternativt förblindade lärare. Det finns helt klart forskning om hur homosexualitet uppstår men framförallt så avslöjar du dig när du pratar om evolutionen som en av många teorier, det är nästan lika dumt som att prata om gravitationsteorin som en av många teorier...

Fredrik sa...

Jag förstår inte alls hur du tänker.
För det första ska jag nämna att jag har hade min tro långt innan jag började Andreasgymnasiet. Som jag skrev tidigare så har jag växt upp utan troende föräldrar och släktingar, och jag har gått i vanliga skolor.

Tror du att lärarna på något sätt bankar in sina synpunkter och sin tro i elevernas huvuden?!

Min tro är att evelotionsteorin är just en teori bland teorier. Det finns faktiskt inte mer vetenskapliga bevis än att man kan fastslå det.
Jag har alltid haft svårt att föreställa mig att hela universum, allt otroligt som finns, av en slump skulle ha kommit ut ur en ärta...

Du klandrar våra lärare utan att överhuvudtaget veta vilka du talar om! Det är helt vanliga kristna personer, precis som vi elever! Inte några insnöade gamla gubstruttar, som du verkar tro!
Jag förstår dig inte alls, Magnus.

Magnus sa...

Det är det som är grejen, vetenskapen har kommit väldigt långt nu när det gäller att beskriva världen... det kan vara svårt att föreställa sig men blir inte fel för det. Evolutionen är inte en teori bland andra... det finns inga utmanare till den teorin. Då spelar det inte någon roll vilken religion man tillhör, evolutionsteorin är lika giltig oavsett.

Jag har debatterat med lärare från ert gymnasium förut och också bloggat om det. Om man hävdar att evolutionsteorin är en teori bland andra så är man ettdera okunnig eller insnöad.

Fredrik sa...

Magnus
Allt det här är en fråga om TRO.
När det gäller oss Kristna så är det vilken bibelsyn man har.
"Utmanare", säger du. Vad jag vill säga är att vetenskap inte bevisar allt. Vetenskap kan ha fel.
Jag, och många med mig, tror inte på forskningen om evelotion. Tycker du att man är okunnig och insnöad för det?
Visst, det finns viss evolution, det kan man se på djurarter idag. Men det vi inte tror på är att människan härstammar från apan. På den punkten kan du inte finna några fysiska bevis. Man har aldrig funnit hela skelett av apmänniskor, bara bitar här och där, och sedan pusslat ihop dem.

Men, som sagt, det är en fråga om tro. Du, och många med dig, tror på evolutionsteorin, och jag säger inte att den är fel. Jag säger att jag, och många med mig, TROR att den är fel. Förstår du skillnaden?

Man ska aldrig tvingas på en tro, såsom barn idag tvingas på evolutionsteorin. Man ska inte heller tvingas på någon annan förklaring till skapelsen. Barnen måste upplysas om att det finns olika varianter, olika tro. De måste själva få bilda sin uppfattning, sin tro.
Du tror väldigt starkt på evolutionsteorin, det gör inte jag. Jag tror på skapelseberättelsen i Bibeln, jag tror inte att man ska utesluta någon av händelserna som är beskrivna i boken. Det är för mig ren fakta.

Magnus sa...

Det du missar är att det inte är frågan om TRO utan om vetenskap. http://www.talkorigins.org/faqs/homs/cre_args.html

Ni tror och universiteten bygger sin undervisning på vetenskap, det är de som är skillnaden... kan man inte se det då är man insnöad.

Fredrik sa...

Det är det som är grejen. Allt handlar om TRO. Vi TROR inte på den "vetenskapen"! För oss är Guds Ord vetenskap! Det är det som är TRO! Jag anser således att man är insnöad om man inte kan förstå detta.
Jag har full respekt för olika teorier om universums uppkomst, men jag har valt att tro på EN av dem.
Ingenting säger att någon av teorierna är fel, precis som ingenting säger att någon religion är fel. Men vi tror på en av dem.

Magnus sa...

Ja, jag förstår din åsikt men jag delar den inte.

Vi går i skolan för att lära oss det vi ständigt forskar fram... det Anderasgymnasiet nu gör är att hitta på eget... vilket inte är förenligt med vår skollag. Därför är det tveksamt om dom skulle få bedriva undervisning.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...