tisdag, september 25, 2007

Hallandsåsen

Staten får inget skadestånd från den franska tillverkaren av Rhoca Gil, inte oväntat tycker jag. Nu var det förvisso några år sedan jag läste organkemin men om jag inte missminner mig så fungerar Rhoca Gil ok om det används som det är tänkt men så var inte fallet. Rhoca Gill har jag för mig bildas då man blandar akrylamid (giftigt) med andra ämnen och detta var inte direkt lämpligt vid ett tunnelbygge med en vattenpelare på allt för många meter som skapade tryck på tätningsmedlet. Förmodligen har inte säljaren gett mer info än nödvändigt men vist borde det ligga ett stort ansvar på köparen?

Det är inte direkt någon hemlighet att akrylamid är giftigt det har dessutom tidigare förbjudits att användas i andra länder. Köparen säger också att man inte hade nog hög kompetens på kemi/miljö området, något som knappast är förvånande. Väg och Vattenstudenter har i regel i Sverige inte alls bra koll på kemi och inte är miljökunskaperna direkt att skryta med. Kanske hade det gått att lösa genom att ha någon typ av sådan kompetens inblandad högre upp som kan delta i flera projekt samtidigt. Vem vet det är trotts allt lätt att vara efterklok men helt tydligt är det när man sett hur företagen på området jobbar att miljökemi kompetens på plats inte är deras starka sida.

Statens (Socialdemokraternas?) starka vilja att snabbt färdigställa projektet sägs också ha bidragit till en falsk säkerhet.

(Är det någon som har kunskaperna närmare i minnet än jag så får dom gärna utveckla/rätta)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...