tisdag, september 04, 2007

Finns själen?

Mina flummvarningslampor blinkar inte så lite när jag läser debattartikeln i dagens SvD som två psykoanalytiker skrivit. Man kan börja med att fråga som om någon själ över huvud taget existerar, något som jag själv blir mer och mer skeptiskt till (den intresserade kan läsa lite mer om vart ordet själ kanske kommer ifrån och vad den (inte) skulle kunna vara här och här.).

Så förutom att dom vill behandla själen säger dom inte mycket alls i texten utom att det dom gör är bra och dom borde få betalt av staten för det. Min inställning har alltid varit att om staten skall betala för behandling borde det i största möjliga mån finnas empiriska belägg för att det fungerar det gäller givetvis också mediciner. Nu är det dock tyvärr så att psykoanalytikerna verkar vara väldigt ovilliga på att kontrollera om det dom gör funkar och när det testas verkar det inte ge så bra resultat. (Se till exempel Lennart Sjöbergs (professor i psykologi) åsikter.)

Nej detta känns lite som en panikartikel efter den kognitiva beteendevetenskapens ”framgångar” som i alla fall tycks fungera bättre än sina föregångare. Vad jag har svårt att förstå är varför författarna inte vill vidareutbilda sig till ett terapiområde som också visar sig fungera på riktigt.

12 kommentarer:

M sa...

Well said! Ja jisses vilken blåst argumentation de för - jag menar - det enda som funkar på exempelvis patienter med anorexi är just KBT - varför skulle det vara annorlunda för någon som blivit utbrännd när själva förekomsten handlar om hur man reagerar på stressen oavsätt dess rot?
Maria

Magnus sa...

Mjo, lite tirst att dom nu när dom hittat nått som verkar funka bättre inte för fram det lite mer.

f.d. Landsbygdstomten sa...

Det här med KBT, är som allt som kommer och går inom denna gebit. Är patienten äldre och har hjärnbanor som löpt länge efter samma spår,(och är utbränd av någon som helst orsak) fungerar denna teknik inte så bra. Kanske krävs det en väldig vilja och nästan hjärntvätt i de fallen. Sedan det här med "själen" tror jag inte att man ska avfärda så snabbt..........något finns där, det är jag säker på....vad man sedan kallar "det", är en annan femma.

Magnus sa...

om inget fans där skulle nått då finnas?

LeoB sa...

Här är lite forskningsrapporter som jag tror stöder de båda skribenterna:

http://www.riksforeningenpsykoterapicentrum.se/diverse/hurbra.htm

Magnus sa...

Intressant ska titta på dom!

Magnus sa...

Det visar sig finnas "lite" problem i metodiken...

http://www.kognitiva.org/LarssonAnkarberg.pdf

LeoB sa...

Magnus:

Intressant artikel, den visar på några svårigheter med diskussionen. Billy Larsson går ut starkt med att försöka påvisa att Ankarberg har fel, ja hela syftet med hans artikel verkar vara det. Tyvärr ser en hel del av diskussionen ut så och man kan naturligtvis fråga sig varför.

Till en del beror det nog på de metodologiska svårigheter som finns. En annan orsak kan vara självhävdelse. Båda sidor har klara poänger, men jag är inte särskilt road av illvilliga läsningar. Jag är ganska övertygad om att en mer välvillig läsning av "de andras" synpunkter kan leda till en bättre förståelse och i framtiden bättre terapier. Kontrollerade studier (och de förenklingar de nödvändigtvis innebär) är en del av detta, men inte allt.

Magnus sa...

Jag är inte så insatt i ämnet att jag skulle kunna avgöra, men när det handlar om rätt stora medel vill man ju vara rätt säker på att det funkar...

LeoB sa...

Magnus:

Om du tänker på själva terapin så är kanske det bästa rådet för den som är intresserad av det att prova, dvs prova lite olika former och olika terapeuter. Enklare än så blir det nog inte tyvärr. (Fast man kan förstås försöka gissa innan man börjar prova, men prova är ändå ofta bra.)

Även om nu det här skulle ha varit ett "lätt forskningsbart" område (vilket det alltså inte är) skulle ändå matchningen mellan statistiska data och individen återstå.

Magnus sa...

För individen, men hur skall staten göra? Jag är lite skeptisk...

Anonym sa...

Nancey Murphy är en kristen teolog som förespråkar en icke reducerbar fysikalism (ingen själ). Kanske kan vara intressant att läsa den om du intresserar dig för frågan. Hon tar även upp historik om hur läran utvecklas inom kristendomen

/johannes

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...