måndag, september 10, 2007

Desillusionerat bloggande

Ibland funderar man vad man håller på med, och just idag gick det lite lättare att försvara valet av kristdemokraterna. Andra dagar är det svårare, men skam den som ger sig? Det är klart, man behöver inte vara partipolitisk för att kunna förändra skeendet runt om sig men helt ärligt har jag inte sett något bättre sätt att göra det på än. Jag är själv inte mycket för starka överordnade ideologier, något jag tror gör mer ont än gott här i livet. Kanske gör det att jag har lättare än många andra unga att köpa dagens politiska natur. Håller ideologiernas betydelse på att hjälplöst försvagas?

Inte sällan läser jag om hur mycket skvaller, mobbing och spel som pågår i politiken. Vist har jag också sett bitar av det i ungdomsförbunden men aldrig själv varit drabbad. Kanske för att jag aldrig gått in i politiken för att göra karriär, kanske för att jag har haft tur med umgänget eller kanske är vuxna kristdemokrater är mindre drabbade? Men att inte bli utfryst eller inte bli mobbad är knappast nog för att orka med all tid politiken tar ifrån annat. Det som drivit mig och driver har hela tiden varit möjligheten att förbättra omgivningen runt mig, inte så mycket för dom som har som för dom som inte har. Något jag tror räcker längre än tro på en fastlåsande ideologi.

Detta låter naturligtvis förfärligt högtravande och vist det får man ju erkänna... jag skulle aldrig stanna och jobba för personer som fryser ut eller mobbar andra eller mig och vist finns det också en gräns för mig i hur stor skillnaden till partiet får bli. Men mest handlar det nog om förhoppningen att kunna förändra, försvinner den finns det nog inte mycket kvar att ge. Inte heller skulle jag orka med politiken om jag inte kände att jag fick någon positiv feedback tillbaka från media och nära.

Ett ställe att gå för inspiration är i alla fall TED. Den senaste omgången handlade mycket om Afrika och vad som kan hjälpa till förändring där borta. Hjälper det att propagera för avhållsamhet för att minska AIDS spridningen? Är vägen ut bistånd och företagande eller kanske utbildning?

Mest inspirerande framträdandet gjorde dock Jeff Skoll, Making movies that make change mannen bakom bland annat An Inconvenient Truth. Han går hårt åt påståendet att enskillda personer inte kan göra skillnad. Roligaste inslaget tror jag Erin McKean stod för, om ord och ordböcker och dess betydelse eller avsaknad därav.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...