tisdag, september 11, 2007

Beslutsfattande

Ibland funderar man på vad riksdagspolitikerna har för underlag när de fattar beslut. Helt klart är i alla fall att dom inte kan vara insatta i alla frågor utan att man får hoppas att majoriteten i alla fall har så goda medhjälpare att de kan få reda på det allra viktigaste.

Ta en sådan sak som terapi som varit i hetluften den senaste tiden. Skall staten betala för terapi åt patienter, hur mycket skall staten betala och vilken typ av terapi skall staten betala? Frågorna är många och inte alls självklara. När forskningsläget är oklart har politikerna då rådgivare som klarar av att reda ut frågetecknen eller finns det risk att behandlingsviljan är för stor och att kostnaderna skenar? Får nog säga att av det lilla jag sett så ser det ut som om dom sköter det rätt bra.

Personligen blev jag lite ställd när jag i mitt inlägg runt psykoanalys fick en länk som såg ut att vetenskapligt stödja deras arbetssätt nästan allt för väl. Som tur är kan man via VoF finna en hel del intressanta kommentarer om det mesta och det visade sig att stödet var lite för bra för att vara riktigt sant. Helt hundra känns det dock inte som man kan vara på hur allt det där fungerar. Min princip skulle i alla fall vara att vara restriktiv med pengautdelning så länge som forskningsmässiga och positiva resultat är osäkra.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...