tisdag, juli 10, 2007

IQ-test

Olika IQ-test brukar väcka starka känslor och vill man ha uppmärksamhet är de utmärkta att spela på...

Testklickade igenom ”IQ-testet” på Illustrerad vetenskap nyss och kan slå fast att det är något fel i testet. Eller i alla fall att man medvetet har gjort så dåliga resultat visas högre än vad de egentligen är (eller så hadde jag en abnorm tur). Jag vet inte hur detta påverkar den andra sidan av testet... Rent generellt känns det lite som att en del sidor buffar upp resultatet för att besökarna ska få en positiv upplevelse, vilket jag inte tycker är fel i och för sig.

För övrigt kan man diskutera när IQ-tester tar med saker som t.ex. minne och verbal förmåga men för den som liksom jag tycker det är kul att klicka bort några minuter är det ju i alla fall rätt skoj om man inte tar det för allvarligt.

4 kommentarer:

Björn sa...

Nu är ju IQ i sig en helt värdelös koefficient för att avgöra en människas "intelligens".

Rainman ur filmen skulle säkert få skyhöga Mensa-poäng, men skulle han vara en fungerande och intelligent människa?

Magnus sa...

Det beror ju i och för sig på hur man definierar IQ. Personligen tror jag det ligger ganska mycket bakom det man kan hitta på wiki...

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

el Persson sa...

IQ-tester har lite mer än ett visst kuriosavärde. För det första definieras testet utifrån testkonstruk-törernas sociala bakgrund. Det värderar också denna sociala bakgrunds värden högt. Detta ger sedan testet sitt värde. I en viss given social omgivning kan man selektera personer mer lämpliga till en viss position. Eftersom militären använder den bästa teknik dess samhälle klarar av måste man välja personer som kan klara av att hantera den och helst inte från den bildade klassen. Den tekniska nivån ges, delvis, av samhällets sociala nivå (ett slags rundgång). Därmed ställs det olika krav på vad en rekryt måste kunna klara av i Sverige och Sudan.
På skoj gjorde jag oxå testet, efter en flaska vin, och hamnade på ≈130 som du. (Första gången jag gjort ett test sedan mönstringen för 40 år sedan, då jag ansträngde mig att svara fel). Så i vår sociala omgivning är jag då välanpassad (och välutbildad). Om vi ser till urinnevånarna på Nya Guinea så är jag ävertygad om att de skulle få mycket låga värden på detta test. Är jag så mycket intelligentare än dem? Innebär det att dessa människor borde sättas på anstalt för sitt eget bästa? Knappast! Testresultatet beror alltså på olika sociala kontexter.
För att ställa frågan mycket rått: vad skulle mitt hyfsade svenska IQ vara värt för min överlevnad på Nya Guinea eller Grönland eller Sudan för att återvända dit. Vad skulle mitt IQ vara om testet konstruerats av ett gäng allmänt respekterade personer från endera av dessa områden? För att fortsätta på den drastiska linjen: Vad har dessa IQ-testade amerikanska soldater haft för nytta av sitt test i Vietnam och Irak. Ett IQ-test anpassat efter de lokala förhållandena hade kanske varit bättre.
Värdelös koefficient? Nja. Det beror på kontexten. Som allmänt mått måste man ändå säga att människor har alldeles för stor respekt för det. Det är nog mest kuriosa.

Magnus sa...

Mjo, som jag sa ovan... jag tycker wiki artikeln fångar det där bra.

Vad jag fick förtäljer dock inte historien ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...