söndag, juni 10, 2007

Vad var det jag sa?

Det är helt och hållet omöjligt för kristdemokraterna att driva igenom ett förbud för homosexuella att ingå äktenskap. Att skapa särlagstiftning för homosexuella saknar grund det har jag påpekat många gånger tidigare, men det är värt att påpeka igen. Dessutom har jag skummat igenom vad olika instanser säger i frågan och även om ingen svarat på den konkreta frågan så kan man läsa i andra utredningar så som om konstbefruktning att socionomerna, psykologerna och barnläkarna etc. alla tycker att könsneutral lagstiftning är det bästa.

Jag har också tidigare skrivit om att samma instanser i USA redan tagit ställning för att barn hos homosexuella inte mår dåligt och så vitt jag kan se inte har det svårare än de i heterosexuella familjer.

När Kristdemokraterna sa nej till aborträtt för homosexuella par rättfärdigade detta med att just dessa instanser tyckte det var för tidigt och man ville veta mer innan man fattade beslutet. Nu vet vi mer, vore det då inte logiskt att Kristdemokraterna ändrade åsikt i frågan precis som de berörda remissinstanserna?

Är detta frågan som ska splittra alliansen? Efter allt slit och jobb som gjorts för att finna ett gemensamt program? Jag hoppas och tror inte det.

11 kommentarer:

Jens Staal sa...

Själv tycker jag att vi skall ta steget fullt ut och genomföra en relationsneutral äktenskapslagstiftning - men även där vi gör åtskillnad mellan äktenskapet som laglig konstruktion och som religiös rit. I flera länder "gifter" man sig två gånger (jag känner till Belgien och Tyskland, men det finns fler). Där gifter man sig först inför lagen och räknas då officiellt som gifta, sedan så genomför man den religiösa riten som inte har någon laglig effekt. Genom att göra denna åtskillnad så skulle man ju även låta varje samfund själva få välja vilka de vill genomföra en äktenskapsrit för - ty det är endast en symbolisk handling och inte som idag något som ger lagliga konsekvenser.

Robsten sa...

men ställer ni kristdemokrater er aldrig frågan varför folk i framtiden skall rösta på er? Jag menar varför behövs ni om ni har exakt samma politik som FP och M? Vad är det i dagsläget som skiljer er politik från den som M driver?

Magnus sa...

Innan Reinfeldt hade du inte ställt fråga va? M har gjort ett långt kliv och hamnat nära Kd i många frågor så var det inte innan, så är det inte heller i många delar av partiet och till viss del beror KDs framtid på vart M ställer sig.

Om du letar lite på bloggen hittar du en genomgång vad väljarna tycker om olika partier. Det är klart att Kd har en särställning där man upplevs på alvar ta ord för de svaga i samhället men att man samtidigt inte upplevs leva i samma värld som övriga medborgare. Man tappar röster på grund av sin inställning i homofrågan och missupppfattning i abortfrågan. Det är en mycket liten grupp mäniskor i sverige som röstar på parti utifrån dessa en ganska stor som väljer bort partier på grund av dessa. Även kristdemokratisa sympatisörer gör detta. Det kan vara värt att minnas att innan Kd ändrade sin abortpolitik kom man inte in i riksdagen. Kan det rent av vara så att vi måste ändra oss om vi vill finnas kvar i riksdagen?

My Löfstrand sa...

Kärlek utan gränser är det vi alla lever för.
Att ha möjligheten att leva med den vårt hjärta väljer oavsett kön, ras eller religion.
Min kärlek kommer i olika former men jag har rätt att välja vem jag vill släppa in.
Ha rätt till att gifta mig med den jag än önskar.
Vi lever i ett fritt samhälle så varför ska några få bestämma att jag inte får gifta mig med en av samma kön.
Jag har min rätt som person att få välja!, precis som alla andra har.
Detta betyder inte att jag är homosexuell, det är jag inte.
Men för alla dom som är det måste vi alla ställa oss upp och säga ifrån till makthavarna.
Ingen vill väl leva med regler om vem som vi får visa våran kärlek till?
Ett giftemål är att visa att man vill leva tillsammans och att man älskar!!

Så, jag säger ifrån!
Låt var och en bestämma vem den vill gifta sig med.
Ta inte ifrån oss våran rätt till att få bestämma över oss själva!
Kärlek är inget brott. Vem man älskar bestämmer man själv. Och att få gifta sig är en självklarhet.

Kille-tjej, tjej-tjej, kille-kille.
Svart-vit, vit-vit, svart-svart.
Kristen, muslim eller hindu.
Vad är kärlek enligt dig?


Och att få ett barn är det underbaraste som finns. Även homosexuella har rätt att känna denna oerhörda kärlek!
Vi är alla människor och hur vi väljer att leva våra dagar här på jorden är en mänsklig rättighet att få bestämma en och var.

Stå enade om att alla ska få ha sina egna rättigheter!
Jag står bakom min bror och alla andra homosexuella.

Robsten sa...

Jag har själv inte tagit ställning i just äktenskapslagstiftningsfrågan men rent instinktivt så är jag nog emot en ändring när alla mina politiska motståndare är för, men det är ingen genomtänkt ståndpunkt ännu. Jag går väl inte i taket för denna fråga direkt. Däremot var jag kraftigt emot homoadoptionslagen, det är jag fortfarande och kommer alltid att vara.
Jag tror du missuppfattat de politiska stämningarna ute i folkdjupen rejält Magnus, tillsammamns med partistrateger, det är obegripligt hur illa man tolkar stämningar ute i landet. Folk är mer konservativa än 95% av riksdagsmännen. Det imponerar inte på folk att vara politisk korrekt och sjunga med i valsen från DNs ledarsida. En gång var det så som du beskrev, nu när hela riksdagsbesättningen har blivit extremliberal så är folket betydligt mer konservativt. Liberaler kommer aldrig att rösta på KD i vilket fall, ni däremot riskerar att tappa väljare för det enda skäl som finns överhuvudtaget att rösta på KD är konservativa skäl, har ni verkligen inte fattat det? jag tror ni förstår när ni hamnar utanför riksdagen igen, det är väl det som krävs, en riktig kallduch.

Robsten sa...

Det här med att på allvar ta partui för de svaga i samhället vinner ni inte en enda röst på. Herregud vilket parti tar INTE de svagas parti?
Tyvärr, ni måste vara obekväma, sticka ut hakan, dra på er kritik från liberaler. Obekvämt? Javisst, men det är er enda framtid.

Robsten sa...

Men vilken politik tror du kristdemokratiska sympatisörer vill ha då? Exakt samma politik som C och FP? Tyvärr det funkar bara inte, har ni samma politik som dem så förlorar ni, förstår du inte det. är ni verkligen så rädda för att vara en smula politiskt inkorrekta?

Robsten sa...

Jag sitter här och funderar och jag tror att du och KDs partistrateger har gjort ett fundamentalt misstag. Jag kan ha fel naturligtvis, men tänk om jag har rätt?

Björn sa...

Nej, den haer fraagan kommer inte att splittra alliansen. Daeremot riskerar KD en hel del aegg i ansiktet om partiet framhaerdar i fraagan. Koensneutrala aektenskap kommer att infoeras, och hur KD agerar infoer detta faktum kommer att avgoera partiets naermaste framtid, tror jag.

Partiet kan acceptera faktum och gaa vidare, eller saa kan man graela emot och bli oeverkoerda och skapa foerbittring i alliansen. Jag tror dock inte att det skulle leda till splittring.

Ursaekta den latiniserade stavningen, sitter paa en dator i Grekland som itne har de svenska bokstaeverna.

Magnus sa...

http://westerstrand.blogspot.com/2007/02/kristdemokraterna-partiet-och-politiken.html

bland annat där kan du läsa mer om vad väljarna tycker. Du missar att alla partier vill framstå så men att kd lyckas välldigt bra med det och har en gillad familjepolitik förutom i denna och liknande frågor.

Anna K sa...

Hallå? Hur kom "abort-rätt för homosexuella" in i debatten? Skrivfel, eller har jag missat nåt?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...