torsdag, april 05, 2007

Är jag religionofob?

Finns det något sådant uttryck, borde det finnas? Jag inbillar mig själv att jag tillhör skaran som kritiserar extremerna i alla religioner jag kommer i kontakt med. Till exempel de som vill införa sharialagar, förtrycka homosexuella eller ballar ur i någon ”new age” rörelse. Men jag har också delat ut kritik om de som inte klarar av att se en nyanserad bild av religion. Jag har också precis som Bitte Assarmo skriver i dagens SvD svårt att förstå Vänsterns undanfallenhet för extrema yttringar i Islam samtidigt som man mer än gärna målar fan på väggen när komplexa frågor som abort kommer upp på dagordningen, stringent är det inte i alla fall.

Jag tror samtidigt inte att det är kritiken mot de extrema som är det viktigaste för att modernisera Islam i Sverige. Snarare tror jag det viktiga är att få en bättre fungerande integrationspolitik, glädjande nog kan jag läsa att Alliansen också verkligen kommer att satsa resurser där. Med huvuddragen liggande på att lära sig språk och komma ut i jobb, det jag tror är allra viktigast för att komma in i det svenska samhället.

(Ja ja sa att jag skulle ta en paus men kunde inte hålla mig, men nu provar jag igen!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är religionofob med!
Kristendomen praktiseras inte som det står i bibeln. Däremot en majoritet av Islam trogna följer Koran ord för ord. I koran står "..slå din fru om hon..." vilket strider mot svenska lagar. Kanske man borde säga mellan 10%- och 40%-äkta muslimer är välkomna i Sverige för då är de lika äkta som svenska kristna.
För referens skull, jag är Iransk och 10^-6 procent muslim eftersom alla som är födda i Iran föds med en religion.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...