söndag, april 01, 2007

Nyttig debatt om äktenskapet

I SvD idag fortsätter debatten om äktenskapet och jag tror det är en debatt som behöver lyftas. Det är utmärkt att troende och icke troende möts och diskuterar för ibland upplever jag det som att man inte alls förstår varandra. En tro är inte något man förändrar över en dag utan precis som Wejryd beskriver idag krävs det långa samtal när förändring är aktuell. Men hela diskussionen bottnar också i hur stat och kyrka ska hålla sig till varandra. Sverige befinner sig i den ganska unika situationen att antalet religiösa är en minoritet vilket betyder att lagstiftningen inte behöver hamna i beroendeställning. Men opinionen i denna fråga visar lika fullt att en stor del av svenskarna tycker det är viktigt att kunna gifta sig i kyrkan, inte så mycket av religiösa skäl som av tradition och känslan av det perfekta bröllopet.

Detta plus att ”äktenskapet” fanns innan kyrkans ankomst till Sverige gör att jag i mångt och mycket håller med RFSL i frågan. Precis som jag skrivit tidigare så finns det lika liten grund för särbehandling av homosexuella som av olika hudfärg och kön. Men jag är ändå benägen att ställa mig bakom utredningsförslaget med funderingen om det inte skulle gå att separera stat och religion också i denna fråga. Går det inte att lösa på ett sådant sätt man kan hålla ceremonierna på ett liknande sätt som idag där man ändå skiljer på ceremoni och avtal? Om inte vad är det som bromsar, kyrkan eller staten?

Rent politiskt undrar jag om inte det blir miljöpartiet som är vinnare då man inte är beroende av att hålla ihop en regering utan kan spela ut diskrimineringskortet hårt.

7 kommentarer:

Krutov sa...

Det är nu vetenskapligt konstaterat att homo beror på en medfödd utvecklingsstörning i hjärnan. Homos har ett svårt handikapp att hantera precis som många andra handikappade grupper. Vill man leva fritt i samhället så är det bara att anpassa sig till de normer som gäller. Om inte så finns det institutioner. Vad har äktenskap och partnerskap med detta handikapp att göra?? Absolut ingenting!. Anledningen till flummet om homos beror på att man inte förstått orsaken till deras tillstånd.

Eftersom det nu är klarlagt vad som orsakar homosexualitet så har problemet reducerats till ett handikapproblem. Det finns ingen som helst anledning att diskutera "vigsel" i någon form. RFSL bör bli en sektion i DHR där problematiken hör hemma. Om RFSL alls skall få finnas eftersom de sprider falsk information i flera avseenden. Det är ett fall för åklagarmyndigheten.

Martin sa...

Jasså, sen när är det konstaterat??
Så vitt jag vet finns det lika många forskningar som pekar åt andra riktningar.

Låt oss då säga att det är ett hadikapp...
Du frågar vad handikappet har att göra med äktenskap. Kanske för att det handlar om kärlek?? När det nu finns närmare 1miljon "handikappade" människor som blir förälskade i personer med samma kön i Sverige, varför får de då inte ingå äktenskap?
Hurvida kyrkan går med på det eller inte finner jag inte av interesse. Tycker att vi borde göra som i så många andra länder inom EU, nämligen ta helt bort kyrkans rätt att viga. Den som vill kan där efter gå till kyrkan.

Magnus sa...

Krutov det var nog det löjligaste jag har hört på länge. Det är lika lite ett handikap som att vara tjej eller rödhårig. Dessutom är man inte alls eniga om vad som "gör" personer homo. Men man kommer närmare och närmare...

Förövrigt anser du altså att rullstolsbundna inte ska få gifta sig?

Krutov sa...

Det konstaterades i USA i början av 2000-talet vid obduktion av HIV-bögar. I en debattartikel i DN, jag tror det var våren 2006 så bekräftades detta. Även på andra håll i världen hade man gjort samma upptäckt.

Är man av samma kön så kan man inte "gifta" sig. Ni kan bo ihop och göra vad ni vill, älska varann hur mycket ni vill men äktenskap är inte till för och skall inte vara för samkönade. Bara det faktum att ni inte förstår detta, har svårt till självinsikt, visar att ni har ett svårt handikapp som ni inte klarar av.

Rullstolsbundna får självfallet gifta sig om de är av olika kön.
Du försöker blanda bort korten av den anledningen att du saknar argument. Det är också typiskt för Andersson som blandar in kvinnlig rösträtt helt irrelevant eftersom det inte har med saken att göra. Resonemanget bygger på att ni skulle ha speciella "rättigheter"!
Vika rättigheter?? Det är något som ni har fantiserat ihop själva. Rättigheter är något som är reglerat i lag.

Även detta demonstrerar ert handikapp och VÄGRAN att anpassa er efter det. En desperat tro att ni är "normala". Homo-paraden i Stockholm pekar den på att homos är normala??

Familjen Rosqvist sa...

Jaha! Det är ju klart att homosex inte har något med vetenskap att göra. Tron är ju en annan fråga, allt måste ju börja med ett personligt möte med Jesus utifrån att man tröttnat på sina egna försök att förstå sanning, rätt och fel m.m. Jesu lärjungar kallas genom att få höra ord såsom: följ mig! Och så bara lämnar dom rubbet och går Guds väg. När det gäller att vilja vigas som homo i en kyrka så borde man börja med att fråga: Finns Gud, hur vill Han att jag skall leva? Om Gud skall få vara Gud så kan inte du eller jag dikta villkoren, då är det ju vi som är Gud. Jesus fördömer ingen person, utan däremot en livsstil. Dvs. Gud älskar syndaren, men hatar synden. Det måste ju Guds kyrka också göra om hon så skall vara, som det heter Kristi brud.

Anonym sa...

Jag citerar fam. rosqvist "När det gäller att vilja vigas som homo i en kyrka så borde man börja med att fråga: Finns Gud, hur vill Han att jag skall leva?"

En liten motfråga: brukar det krävas att heterosexuella avkrävs ett aktivt utövande av kristendom för att få vigas? Mig veterligen så räcker det alldeles utmärkt med att vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta sig kyrkligt. Varför skall homosexuella behandlas annorlunda? Appropå den andra strofen så minns i alla fall jag från min konfirmation att kristenhetens viktigaste delar är kärleksbudskapet (och jag citerar vår ärkebiskop "Och hos Paulus: ”Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv.” (Galaterbrevet 5:14)". Mer eller mindre fördolt homohat går inte ihop med kristenhet enligt svenska kyrkans tolkning - byt samfund till ngt som är mer intolerant. Men räkna inte med statsbidrag - själv tänker jag skåss till sista blodsdroppen för alla människors lika rätt och at de som motvcerkar denna rätt inte skall födas med skattemedel.

Magnus sa...

Nej, jag tycker mina argument är mycket bra. Vad är det som gör att homosexuella inte skulle få gifta sig om man plockar bort religion ur ekvationen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...