fredag, april 13, 2007

Småplock

Nr 58 av skeptiska cirklar har startat, jag har inte läst den själv än...

Apropå skeptiska saker så är det inte bara svensk media som felaktigt påstår att svenska forskare ”skakar om” Darwins teorier om evolutionen. Jag tror Linköpings universitet får ta på sig största skulden för den sneda vinklingen. Men är den enbart av ondo, det ger ju trots allt enormt genomslag i media? Personligen gillar jag inte sådana här utspel och tror det kan skada i längden. Om man vill läsa vad en av forskarna själva säger i frågan ta en titt på nihonshus blogg.

Gillar ni naturprogram så se planeten!

Jag har fått tag i den ”statistika rapporten” från Linköping som skulle visa på alvarliga fel den svenska miljöövervakningen, jag har bara ögnat igenom den än men av det jag sett så har jag då inte hittat några alvarliga fel.

Miljöaktuellt länkar för övrigt till några miljöbloggar för den som är intresserad!

Ulrika Kärnborg undrar vad Svenska män gör efter som vi inte läser böcker och jag får fundera på om jag är man en stund. Jag kan tipsa om att om hon läste sin egen tidning skulle hon veta att vi både super och pinkar i alla fall, fast man kanske är lite mer kulturell i Prag. Nu ska jag blanda dipp till chipsen en av mina manliga specialiteter...

1 kommentar:

Johan Richter sa...

Media älskar av någon aneldning "forskare ifrågasätter Darwin" som rubrik. Man hör sällan samma sak om Einstein fast det kunde användas lika ofta.

Det som rubriken handlar om är nästan alltid att en forskare har ifrågasatt någon detalj i Darwins arbete, och inte evolutionsteorin som en allmänhet som bara känner till en insats av Darwin kan förledas att tro.

Att Darwin hade fel i många detaljer är förstås ingen uppseväckande nyhet, t ex hade han ju ingen aning om hur ärftligheten egentligen fungerar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...