torsdag, mars 08, 2007

Mycket snack

Bra så, stora satsningar bör föregås av mycket snack! Nu vill jag bara se satsningarna också. EU och Sverige satsar för lite på forskning i allmänhet och energi i synnerhet, för tillfället ligger man efter USA. Hur den förra regeringen kunde komma undan med att minska anslagen till energiforskning är för mig en stor gåta (man får inte glömma att en stor del av den svenska forskningbudgeten står industrin för, vilket gör att staten försöker smita billigare undan). Ny teknik kommer behöva stimuleras under många år framöver, den som tror att den växer fram av sig själv eller att vi redan har nog bra teknik kallar jag naiv.

Men endast forskning är inte nog, det är viktigt att också forskningssatsande USA binder sig till att minska sina utsläpp. Lyckligtvis börjar vi se slutet på Bush mandat och jag tror helt enkelt inte det kan bli värre. Men utan ny teknik tror jag politiska kompromisser kommer att bli mycket svåra att genomföra.

Så då sitter man här och hoppas att ingenjören kanske kan vinna tillbaka lite av sin forna status. Ett genombrott i fusionsteknik kan man alltid hoppas på även om jag är mindre optimistisk nuförtiden. Men det går också utmärkt att utbilda sig inom området Naturresursteknik som ingenjör också!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...