fredag, februari 09, 2007

Public Service varför?

Gudmundson hade när det begav sig ett inlägg där han ifrågasatte ifall public service verkligen tillför något. En svår fråga så klart men jag har i alla fall en reflektion. Kan det amerikanska media utbudet ha påverkat att de är så obildade där?

Låt oss ta en titt på en debatt jag i alla fall har hyfsad koll på, den globala uppvärmningen. Hur kan det komma sig att bara 23 % av collage utbildade republikaner tror att människan bidrar till den globala uppvärmningen? Kanske kan det bero på att man använder sig av Fox news och wall street journals ledarsida som informations källa. Nu skulle det i och för sig kunna bli så att en kanal liknande Fox konkurrerar ut SvT på nyhetsområdet och då skulle SvT:s roll så klart vara begränsad men så är inte fallet just nu. Jag tror SvT (trotts en del felsteg) har en allmänbildande funktion som är bra. Jag tror också att granskningen av SvT tas alvarligare och hårdare genom att de har ett public service uppdrag. Jag upplever ingen opinionsstorm mot att betala för SvT heller snarare tvärt om faktiskt, ministrarna fick trots allt avgå för att de inte betalat. Däremot hur finansieringen ska gå till och vem som ska sköta public service uppdraget lämnar jag öppet.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...