lördag, februari 17, 2007

Läsvärt

Äntligen lördag, ska fira med att försöka få lite ordning hemma för att sedan dra iväg på vidsträckta äventyr... Men först lite intressant läsning.

Berghs Betraktelser har en intressant diskussion om Ekonomi / Miljöekonomi / Ekologisk ekonomi, där jag försöker ge mina 2 cent.

DN debatt händer något jag längtat efter länge, tre professorer ger sin syn på det svenska miljöarbetet och hyllar inte alls det som åstadkommit hittills. Sverige minskar inte utsläppen av växthusgaser, krafttag krävs. En av mina teser är att Sverige i allt för lång tid daltat med bilindustrin att man inte satsat nog på att utveckla alternativa energikällor och drivmedel tycks besannas. De pekar också på något som jag är orolig för, att alla länder nu letar upp något de gjort bra och pekar på just detta för hemmapubliken och använder det som orsak för att andra länder måste komma ikapp innan hemlandet kan göra mer. Helt klart läsvärd artikel!

Några forskare i USA tror sig kunna ana att en av de bakomliggande faktorerna till fetma kan vara kemikalier vi använder oss av. För mig låter det inte alls otroligt att hormonpåverkande kemikalier kan vara en bidragande orsak till fetma. Jag önskar verkligen vi hade lite bättre överblick av vad olika kemikalier kan ha för funktioner innan vi börjar använda dem i massor. Doktor Dahlqvist bloggar för övrigt också om saken. Det är naturligt vis för tidigt att dra några stora slutsatser om en första studie men det ska bli intressant att följa.

SKTF Vill nu sitta med och påverka regeringens politik kring A-kassan, jag kan inte hjälpa att fundera om det inte hade varit enklare för SKTF att vara med och påverka A-kassan om man inte gjort klart att man tycker så illa om den sittande regeringens förslag. Man var inte precis ballanserad i valrörelsen...

Den som är intresserad av Historia bör inte missa ”History Carnival” hos MartinR.

Till sist kan jag inte låta bli att citera Henrik Sjöholm Centerns förra partistrateg, ur hans inlägg om kristdemokraternas vägval.
”Socialministern och Kd-ledaren Göran Hägglund är utan tvekan en av de mest begåvade kommunikatörer jag stött på i politiken. Han förmår som få andra att blanda varm humor med bekymrat allvar och kan därmed ta även svåra politiska frågor på ett effektivt sätt. Dessutom företräder han en politisk inriktning - ett slags mild socialkonservatism med vurm för familjen, som verkar delas av uppåt 3/4 av svenska folket. Med andra ord borde Kd vara ett av regeringens “farligaste” partier för de andra i Alliansen.”

Varför är man inte de?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...