söndag, februari 04, 2007

Kristdemokrater om Abort

Jag har inte orkat läsa artikeln förens idag, jag kan dock konstatera att det finns personer som tycker det är viktigare att diskutera negativt offentligt när kristdemokraterna har ljuset på sig och chansen att synas positivt i media. Det är inte första gången värdekonservativa gör detta.

Låt oss då titta på vad de säger;

Stoppa Abortturismen, det låter lite som Socialdemokraternas fiasko stoppa socialbidrags turismen, vad är man rädd för? Att det skall strömma kvinnor över gränsen som i ren trots tänkt göra abort? Tio tusen tyska bögar osv...

Är man petig så kan man också irritera sig på en del ordval som att ”de flesta erkänner att det är ett svårt beslut” man får väll vara glad att folk erkänner... nå låt vara att jag inte gillar tonen i artikeln vad är argumenten?

Kärnan i argumenteringen är att Sverige har många aborter och på något sätt får man det till att vi inte bör sprida detta till våra grannländer. Men att kvinnor kan komma hit och göra abort påverkar ju inte hur det landet arbetar med sin opinionsbildning och förståelse för att minska antalet aborter i det landet.

Man säger att respekten för våra grannländers lagar raseras, men det finns mängder med områden där Svenska lagar redan går runt andra länders lagar. Flyktingpolitik och alkoholpolitik är två av många områden. Så när vi i Sverige och Kristdemokraterna ställt sig bakom att vi ska ha abort inom dessa gränser blir det då hyckleri när man säger att all sjukvård skall vara tillgänglig för andra européer utom abortingrepp. Man är tydligen rädd för vinstdrivande företag i vården också något som har varit en kristdemokratisk kärnfråga alltså att tillåta vinst i vården. De som kommer att utföra abort i Sverige kommer att få betala för detta så någon försämring av vården kan jag inte se det borde väll snarare vara tvärt om.

Sen har man en och en halv poäng när man pekar på att eftervården kan bli svår att efterleva, jag vet inte men kanske går detta att lösa. Man säger också att Socialstyrelsens föreskrifter för abort inte kommer att kunna följas, vilka dessa är nämns inte.

Man avslutar med allvarliga toner om hur väljarna ser detta som ett svek och varnar för allvarliga konsekvenser. Men alla som läst kristdemokraternas valanalys vet att detta är snömos, det är Abortfrågan och HBT frågan som främst gör att kristdemokraterna tappar väljare. Detta kommer jag att skriva om mer fram till onsdag då min sammanställning av valanalysen skall vara klar.

Det är ingen slump att det är dessa personer som kommer med denna insändare, jag tror man har börjat känna sig hotade efter kristdemokraternas valanalys. De enda riktigt starka sammbandet de undertecknade har är Israel och tro. Jag tänker inte länka till någon av dem men kan konstatera att sökningar på livets ord och kreationism inte ger rolig läsning.

Jag avslutar med att konstatera att Erling Wälivaara som jag känner är en utomordentligt trevlig karl men att jag inte förstår mig på hans sätt att agera.

2 kommentarer:

Aquina sa...

Hahaha
Jadu, two minds, same thought. Den frasen ringde i huvudet på mig readn i samband med sosse-exemplet om social turism från "öststaterna" som du tog upp... Där ser man.

Anonym sa...

We’re going back, back to the good old days

When men were really men

And women knew their place

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...