torsdag, februari 01, 2007

IPCC

Jag kan inte hålla mig från några snabba kommentarer nu när IPCC släpper sin 4:de rapport. Karin Bojs alltid läsvärd täcker in det bra på DN vetenskap. Det tycks som att prognoserna för konsekvenserna runt den globala växthuseffekten skrivits upp ordentligt.

Detta leder till att naturskyddsföreningen anklagar regeringen för att inte agera nog kraftfullt i frågan, vilket är helt i sin ordning det är naturskyddsföreningens roll. Jag vill dock bara påminna om att den förra regeringen hade sämre utsläppsmål och skar ner i forskningsbudgeten runt energiforskning. Jag erkänner också att den sittande regeringen har en del att jobba på vad gäller miljöpolitik men jag är ganska säker på att detta kommer att göras, om inte från moderaterna så av kristdemokraterna, centern och delvis folkpartiet.

Bojs skriver också att ”Det har framkommit på senare tid att Bushadministrationen har tystat ned flera framstående amerikanska klimatforskare och förmått dem att tona ned sina slutsatser.” för den som är intresserad av just detta så finns nu förhör om just denna fråga i USA att titta på här. För den som är intresserad rekommenderar jag dock att köpa popcorn ”filmen” är över 3 timmar. (ett tipps är att hoppa dryga 1h in i ”filmen”)

2 kommentarer:

Christer Ljungberg sa...

Mycket intressant att lyssna till hur forskarna blivit censurerade!

Magnus sa...

Jepp, smått sjukt... och det pågår tydligen fortfarande i viss mån.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...