tisdag, februari 20, 2007

Dahlströms Replik

Precis som jag förutspådde replikerar Dahlström på DN debatt. Eftersom jag inte mins vad som stod i böckerna får jag nog ta fram de igen och kanske skriva en liten sammanfattning. Det är helt klart att tidningsinlägg inte är något ställe där man löser forskningsfrågor i alla fall, utrymmet är alldeles för litet. Något jag dock önskar vi fick bort ur debatten är alla eftersläntrare som påstår att kön bara är en socialkonstruktion, så långt har i alla fall vetenskapen kommit att vi vet att så inte är fallet.

Antagandet om människan som oskrivet blad har skördat nog med offer, Bruce Reimer som föddes som man men opererades om till ”kvinna” eftersom hans penis skadades vid omskärningen är ett. Bruce uppfostrades sedan som en flicka eftersom den fans en teori då (runt 70-talet) i forskarvärlden om att barn är könlösa upp till två års ålder och att man skulle kunna uppfostra barnet till det kön man vill. Bruce blev Brenda, olycklig förvirrad och mobbad. Historien slutar inte där, jag rekommenderar verkligen folk att se dokumentären.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skrämmande läsning... :S

Folk trampar på varandras tår till höger och vänster i feminism/biologi-debatten. Det är som ett dansgolv på stadshotellet i en svensk småstad - Alla ska stila.

maja sa...

Jag har inte sett till några "eftersläntrare i debatten" som påstår att kön är en social konstruktion. Däremot finns det gott om folk som påstår att genus är en social konstruktion. Det finns många olika kulturer i världen där män och kvinnor beter sig annorlunda än på det sätt som vi uppfattar som traditionellt manligt och kvinnligt.

Enckel sa...

Det är, som alltid, biologiska processer som styr "sociala konstruktioner"...

Magnus sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n_%28social_konstruktion%29

Jag stöter tyvärr rätt ofta på journalistiska tolkningar där man slänger sig med orden kön och scial konstruktion.

Det finns många kulturer där män och kvinnor beter sig olika, men fins det någon där kvinnorna och männen inte beter sig olika? Deffinitionen av feminint och maskulint är givet svår därför finns det nu också test som tar hänsyn till kulturen när man gör tester på området. Jag får nog påstå att mitt minne på området är svagt och att jag bör läsa på igen innan jag ger mig in i någon djupare debatt.

maja sa...

Den som påstår att sociala konstruktioner (genus) styrs av biologiska processer har tagit på sig bevisbördan: visa på de biologiska skillnaderna som finns mellan medlemmar av kulturer där de sociala konstruktionerna ser helt olika ut. Hittills har ingen lyckats med detta, alltså är det en obevisad hypotes. De skillnader som styrs av biologin ser lika ut i alla kulturer (t.ex. att kvinnor föder barn!).

Magnus sa...

Jag kan ju varmt rekomendera att läsa någon av böckerna jag länkar till för en överblick.

Hur feminin en kvilla eller man är i de testerna har inget med barna födande att göra.

Att härleda ett betéende till en dena sträng är extremt svårt. Men ifall till exempel ökade testosteronnivåer visar på bättre förmåga att rotera föremål i huvudet kan man ju misstänka att de har med varandra att göra, precis som höga testosteronnivåer har med ökad styrka att göra.

Det finns för övrigt ingen bra förklaring på att gravitationen fungerar som det gör... inte för att jämföra de två olika teserna men det visar på hur svårt det är att naturvetenskapligt leda något i bevis.

Kommer inte kunna ge fler komentarer idag pga jobb. Återkommer med post på området...

maja sa...

Tack för litteraturtipsen, har läst flera andra inom området och ingenstans hittat stöd för de vittgående slutsatser Dahlström drar av sin och andras forskning. Jag håller med om att kopplingen mellan spatial förmåga och testosteronhalt är intressant, men därur kan man inte dra slutsatser angående varför kvinnor och män i vårt samhälle har olika yrken.

Magnus sa...

Jag har inte läst hennes bok, men om det jag sett i kvällspressen är sant är hon välldigt extrem och nej det känns ju tokigt. Men min respekt för kvällspressen är minimal. Jag tvivlar altså på att det som står där är något hon påstår, påstår hon på fullt allvar det som går att finna där håller jag så klart inte med.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...