fredag, januari 05, 2007

Publik Service

Via Dick Erixon hittar jag Sifo undersökningen som ger Allians regeringens ministrar högre betyg än sina föregångare. Kristdemokraterna får över lag bra (alla bättre än sina föregångare). Vilket de också borde få inga fadäser och sakta men säkert har de stakat ur rätt väg. Nu brukar jag inte vara så förtjust i opinionsundersökningar som publiceras och kommenteras hela tiden. Men SvT och andra medier brukar ju i vanliga fall köra de om och om igen, så varför så tyst denna gången?

Kanske är det dags att konkurrensutsätta Publik Service? Adaktusson har idag en debattartikel i DN där han bland annat pratar om ett fondsystem där olika kanaler skulle kunna söka medel. Detta låter alldeles utmärkt tycker jag! Tyvärr tror jag det kommer viftas bort alldeles för enkelt. Varför tar ingen rikspolitiker (KDU?) tag i detta och pressar på i frågan? Det skulle i alla fall ge automatisk publicitet!

Att flera olika kanaler skulle få möjlighet till fördjupande journalistik skulle givet bredda utbudet och kanske skulle vi slippa fler skumma Kubavinklingar.

Gudmundson frågar sig varför man dock ska ha public service över huvudtaget. Personligen vill jag ha kvar det för att journalister ska slippa söka pengar för granskandejournalistik som kanske inte ger något större genomslag. Kanske kan man se det lite som grundforskningen? Något som är svårt att finansiera genom direkta betalningar och reklam. Jag tror helt enkelt det ger lite bättre tv, i alla fall om den vore konkurrensutsatt.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...