tisdag, januari 16, 2007

LO:s industrifack Metall ballar ur i Norrbotten

Att Sossarna och LO i stort sett är samma sak är det väll få som tvivlar på vid detta laget, men jag tvekar på att Socialdemokraterna skulle göra något lika lågt som Metall norrbotten har gjort. Jag har tidigare skrivit om två av få ljusglimtar här i norrbotten, nu gör metall ett desperat försök att skrämma dem till tystnad genom att hänga ut dem i tidningarna med ett antal påhopp bild och telefon nummer. Om inte annat lär det stoppa upp deras arbetsdagar ordentligt.

Grattis metallare, är det detta ni vill att fackavgiften skall gå till?

Stefan svarar dock bra på några av de mail han fått på sin blogg.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att Metall agerar. Konstigt att folkvalda inte förstår att det ingår i deras uppdrag att bli just ställda mot väggen av de som valt dem.

Magnus sa...

Jag har inget emot att de agerar. Jag har något emot att man hänger ut människor med hem nr. och falska påståenden i betalda annonser!

Anonym sa...

Magnus, exakt vad i annonsen är lögn? Förklara gärna. För det stämmer väl att reglerna för kvalifikation till a-kassan skärps? Det är väl inte lögn att ersättningsnivåerna sänkts av bl.a. Tornberg och Hammarberg? Är det lögn att avgiften blir dyrare?

Red gärna ut vari lögnen består. Tack.

Magnus sa...

Du kan själv läsa tonen i hela annonsen och första stycket tillsamans med punkterna... behöver inte förtydligas.

Petter sa...

Vad exakt är det som du tycker är falska påståenden i annonsen? Vore det inte effektivare att bemöta dessa påståenden än att bara ondgöra sig?
Jag har kommenterat lite ytterligare...
Metall är hårt

andreas falk sa...

Som ansluten i metall måste jag säga att kampanjen gör mig stolt. Jag kan tänka mig att betala ännu mer i fackavgift (kanske inte nu iom. borgarnas höjning) för att metalls reklambyrå skall komma på fler grymma ideer.

Styrkan sitter inte i nävarna utan i huvudet!

Magnus sa...

Synd dom inte använder huvudet då.

Läser man anonsen och inte kan se att den är kränkande och falsk i åtminstonde sin första punkt tillsammans med texten har jag ingen mer hjälp att ge... Tyvärr.

Robin Hood sa...

Maffiaepitetet växer sig starkare.

Avd. 28 sa...

Jag förstår inte vad ni gnäller över, ni föder ett hårt samhällsklimat och då får ni räkna med hårda metoder till svar. Och ärligt talat så var detta inga hårda metoder ö.h.t. jag kan personligen tänka mig att gå många gånger längre för att försvara mina och mina kamraters intressen.

Intressant hur den svenska högern börjar använda sig av maffia-retoriken igen. Ni låter ungefär som Margaret Thatcher (eller "the fucked up old hag" som Pink Floyd kallar henne) gjorde en gång i tiden. Tyvärr lyckades hon krossa facket i storbrittanien (vilket ni inte ska lyckas med här), men hennes egna Tory-rörelse tog så mycket stryk att det ännu inte återhämtat sig från striden.

Det jag snarare förvånas över är bristen på respons inom den svenska arbetarrörelsen. Vi håller blint fast vid samförståndsprincipen trots att borgarklassen sedan länge övergivit dem. Vi måste bli mer aggressiva innan vi förlorar allt.

Kalle, avd 28 IF-Metall.

Magnus sa...

Den svenska debatten har varit förskonad från denna typen av uthängningar och lögner men om det är sådant metall vill sysla med så tror jag dom begör ett grovt misstag.

Att du tror dig veta vad som är bäst för arbetarna gör inte att andra inte tror de vet vilken modell som fungerar bäst. Att LO inte kan hålla sansad ton och att ni lyckas övertyga er själva om att någon är ute efter att krossa er är nog så talande.

C. L. K. Aqurette sa...

Manuell trackback

Daniel sa...

Bryter inte en sådan annons mot PUL?

Urbs sa...

Intressant att artikeln inte nämner skattesänkningen.......men förstås vad har det att göra med det hela, eller?

Jonas sa...

Denna annons borde gå att anmäla enligt lagen om namn och bild i reklam. De två har nog inte gett sin tillåtelse att figurera i IFMetall-reklam

Magnus sa...

Intressant, måste jag tippsa berörda om!

Kul att det är fler som håller med i alla fall.

back track

Magnus Ahlkvist sa...

Om de här två jubelidioterna till högerpolitiker använder sina riksdagsplatser till att försämra tillvaron för och göra livet otryggare för Metalls medlemmar vore det ju tjänstefel av Metall-ledningen att INTE agera på det här sättet. Heja IdrottsFöreningen!

Magnus sa...

Verkligen, och nästa gång nån får för sig att stå utanför en sosses hem och skrika hot för att han sparkar på de som inte kan få jobb så att barnen blir rädda tycker du självklart att det är ok!

Anonym sa...

Thats it. Nu har jag gått ur facket.

Anonym sa...

Detta var vidrigt mend belyser hur facket arbetar. Maffia är bara förnamnet ut ur facker svenskar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...