tisdag, januari 23, 2007

Lågoddsare, folkpartiet hann först

Kanske är inte det Lars Lejonborg skriver idag på DN debatt så intressant, men han var först. Jag skrev efter Adaktussons utspel om publikservice att det skulle ge garanterat media genomslag för det politiska parti som plockade upp bollen, vilket det gjorde. Nu blir det nog svårare att komma in men debatten är långt ifrån över. Gudmundson kommenterar SvT:s inlägg på sin blogg förtjänstfullt.

Gudmundson som förövrigt fortsätter dra till sig medias ögon, välförtjänt men jag har dock ändå svårt att slå av mig tanken att mycket av den respekt han åtnjuter ligger i hans tidigare bana som journalist. I stort sett alla andra bloggar som kommenterats i media beror på att en person funnits på rätt till fälle vid rätt plats eller att man via kontakter har kunskaper som media saknar. Detta gör det förståss inte mindre värt, men hade gett lika stort genomslag ifall man gått direkt till media. Det har också slagit mig att de utländska bloggarna som är riktigt stora inte sällan är gruppbloggar där flera hjälps åt med skarpsinniga analyser, för vem har tid att ha en bra analyserande blogg medan man jobbar? Sedan är nog kravet extra högt i Sverige eftersom språket ger en begränsad läsarkrets. Fast kanske är nöjet mer beroende på vem som läser än hur många.

Jag tror alltså att bloggar av de flesta svenska journalister fortfarande ses som menlösa. Men jag tror också det har ändrat sig på några år.

2 kommentarer:

Marcus sa...

Men vem bryr sig om vad svenska journalister tycker? De ser ju hur deras egna position undermineras när man kan scoopa och göra intressanta analyser utan att vara etablerad. Jag själv har slutat att prenemurera på vanliga morgontidningar, för jag tycker man får bättre analys och information i bloggar än via vattniga ledare i dagsläget.

Magnus sa...

Vist är det oftast kul att skriva, men ibland har man sämmre dagar ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...