torsdag, januari 25, 2007

Klimatet, människan och intelligent design

För den som har lite tid över kan jag rekommendera lite läsning.

Först ut är en länk till Torbjörn Fagerströms artikel i SvD som jag hittade hos Antigayretorik.
”Kritiken av den moderna evolutionsteorin har med åren blivit alltmer sofistikerad, senast i skepnad av den kreationistiska teorin om intelligent design. Men naturen är långt ifrån alltid intelligent formgiven, utan påfallande ofta slumpartad och slarvig. Se bara på människans munhåla - ett rent fuskbygge.”
Jag har nämnt det tidigare på bloggen och kan bara påpeka att jag tycker att argumentet, det finns ointelligent design alltså kan det inte finnas någon intelligent designer är precis lika bra som argumentet, det finns intelligent design alltså finns det en intelligent designer.

Tvåa ut är en artikel från Kerry Emanuel (professor i meteorologi vid MIT, 2006 listad i Time magazin som en av världens 100 mest inflytelserika personer.) om människan och klimatet, mycket läsvärd!

2 kommentarer:

Berndt sa...

Grymt intellektuell och akademisk artikel som faktiskt är svår att kommentera, men det kittlar oerhört i fingrarna för den är så oerhört intressant. Min spontana reflektion är dock att Darwins evolutionsteori håller bra, för människan har bara en liten bit på den fysiska o biologiska utvecklingskedjan. Vem vet, om 500.000 år kanske vi går på två stortår och stoppar in maten på nåt helt annat ställe för att inte få den i luftrören. Den naturliga utvecklingsvägen kommer inte att ta hänsyn till de estetiska värdena utan de praktiska. Samtidigt undrar jag hur det är ställt med några av våra samtida kamrater; varför tänker exvis Bush med arslet när han egentligen fått det för att göra helt andra saker.

Magnus sa...

Hehe, ja Bush kan man fundera mycket över... hur han kunde bli vald till president är för mig en stor gåta.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...