måndag, december 11, 2006

Lite växthuseffekt

Var ett tag sedan jag läste ny teknik, eftersom jag haft lite problem med postgången. Men nu är det gjort igen i alla fall och här har ni lite reflektioner kring den globala uppvärmning som pågår.

Om ni inte hittat några argument för att snåla in på julmaten har avdelningen för industriell ekologi tipsat om att julmaten oftast är skapt så att ”den” bidrar till växthuseffekten lite för mycket. Det skadar aldrig med lite extra motivation för att hålla de där extra kilona borta va?

Ekonomerna har vaknat och börjat förstå att naturvetarna visat att klimatförändringar kan te sig obehagliga och kostsamma. Nu är det för visso väldigt svårt att förutse hur ekonomi och relaterade prognoser rör sig i framtiden, men Ny Teknik levererar i alla fall en ledare om Stern rapporten. ”Billigast betala miljönotan nu”

En del befinner sig mer offside än andra i debatten. När man inte är insatt är det så klart inte lätt att få fakta rätt, ett exempel på det är Dick Erixon. Ett annat är Ulla Johansson som i Ny Teknik funderar på varför det är helt tyst om fusionstekniken... Jag blev helt häpen när jag läste artikeln, man kan fundera på varför ”Ny” Teknik tog in den. Skönt nog slipper jag leta reda på länkar till alla fakta själv denna gång eftersom Mangold pekar ut problemen i kommentarsfältet.

”Jag blev bestört över Ulla Johanssons debattartikel i senaste numret av NyTeknik om hennes skönmålning av fusionstekniken och att solceller faller på sin egen orimlighet. Den planerade fusionsreaktorn ITER, det tredje mest kostsamma projekt efter Manhattan Projektet (atombombens tillblivelse) och International Space Station, drivs inte alls med vanligt väte utan av deuterium och tritium (används i vätebomber) som måste tillverkas för stora kostnader. ITER kan ge en effekt på 500MW under 500 sekunder vilket ger 70MWh och då produceras inte ens elektricitet utan bara värme.”



Jag minns fortfarande min entusiasm om fusionstekniken under högstadiet och gymnasiet, här fanns ju lösningen det var ju självklart tyckte jag. precis som generationen före mig och tydligen generationen efter mig. Äldre och visare är jag mer skeptisk och väldigt tveksam till om det alls kan lyckas. Det är nog bättre att lägga resurserna på annat håll...

4 kommentarer:

Marcus sa...

Magnus: Jag vill minnas att du hade en (miljö-)utmaning till ett gäng liberala debattörer, Erixon, Norberg, HAX etc. Svarade någon på den?

Magnus sa...

Nja, altså Erixon, Hax, Kullturrevolution osv är ju inte ute efter att ta reda på vad som stämmer och inte dom kör bara sitt politiska rejs så det är som att prata för döva öron.

Norberg brukar svara via mail...

Thomas Palm sa...

Det är inget fel att satsa på fusion. Vi behöver alla alternativ vi kan få och kanske sker det något genombrott inom fusionen som gör den inte bara möjlig utan också lönsam. Däremot behöver vi sol och vind och allt annat folk kan komma på också.

Magnus sa...

Jag ser gärna att allt får mer pengar på detta område, men annars kanske det är dags att väga lite anorlunda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...