torsdag, december 21, 2006

Dark Angel och Goth / Synt / Rocken segrade

Hoppet lever fortfarande för Goth/Synt rocken! Dark Angel fick pris som Årets klubb i Luleå. Extremt kul att se att man inte är ensam om att gilla de något mörkare tonerna, extremt kul var det också att träffa delar av Satariel på ”efterfesten”. Annars är väll ända tillfället Gothen lever upp runt Halloween. Jag läste i SvD runt årets Halloween ett försök att kartlägga ”Svartrocken” där Anders Loko har följande att säga.

”Jag och alla mellan 29 och 43 år hatar gothen besinningslöst för att det hela tiden ska finnas ett mörker. Den traditionella musikpressen tittar snett på andra genrer som inte har det där stråket av mörker. Det är anledningen till att Radiohead är världens största band även om de inte ser ut som gother.”

Nu är jag och mina kompisar visserligen i utkanten av spannet, mellan 28-35 typ men jag kan ändå inte riktigt släppa påståendet. Jag var själv aldrig speciellt intresserad av vad musikpressen sa eller gjorde vi lyssnade på musik för att det fick oss att må bra helt enkelt. Är det så konstigt att man som norrbottning mår bra av mörkret? Nej på min tid var det den förbannade indiepoppen som slog igenom, hur de som lyssnade till den kunde göra anspråk på att vara indie kommer jag aldrig att förstå. Där hade ni min generation av medelklass ungar som läste musikpress och gjorde revolt genom att vara precis som alla andra. Förmodligen lyssnar det flesta av dom nu på KENT och hyllar deras innehållslösa enkla texter. Brittpoppen var inte mycket bättre den, men den har i alla fall gett mig ett gott minne. När jag och mina kompisar låg utslagna i festivalområdet på Arvikafestivalen planerandes nya stordåd kom ett gäng lite hippare personer förbi varpå följande ordväxling sker.
- Är det inte den okända brodern?
- Va? Vilken?
- Bengt!
- Vadå bengt?
- Ja han ser precis ut som Bengt Gallager!

Varpå några av oss brister ut i skratt, men min kompis som just satt på sig sina runda och med vår smak lite poppiga glasögon sitter tyst stilla med sin nakna bleka överkropp i solen. När gänget passerat börjar vi så smått mobba han lite tills vi inser att han inte vet vem bröderna Gallager är... När ljuset gick upp åkte brillorna av snabbare än snabbt och de har inte burits sedan den dagen.

Man skulle annars också lätt kunna tro att det är den något syniska ådran i mig som fått mig att dras mot Goth, själv tycker jag givetvis att det är lika befängt som det låter. Vist klädde vi oss i Svart men inte alltid, vi sminkade oss inte heller. Men jag får erkänna att det fans delar av gruppen som lyssnade på Raidiohead men de rankades aldrig speciellt högt. Till min stora glädje, jag har mycket svårt för låtar som får mig på negativt humör och Raidiohead känns för mig väldigt deppiga. Ingen av oss skar sig heller i armarna eller gnällde mer än fullt normala tonåringar.

Var vi då verkligen gothare? Vi lyssnade inte på allt de som många skulle kalla hörnstenar i goth. Vår ursäkt kanske kan vara att vi inte hade någon modetidning att följa utan helt enkelt testade oss fram genom att byta band och köpa skivor. En och annan av chansningarna lyssnar jag fortfarande på ibland. Men framförallt lyssnade vi på vad jag skulle ha kallat Gothens store man Andrew Eldritch och hans Sisters of Mercy. Jag har fler bootlegs och liveskivor med Sisters än vad jag har skivor av något annat band. Det blev också att man lyssnade på The Mission en hel del trots att de aldrig var några favoriter hos mig. Andra som gör nämnas är Fields of the nephilim och Love Like Blood. Annars kretsade nog faktiskt det mesta runt närbesläktad musik. Något av de har jag nämnt tidigare, annat kan man hitta i länkar från denna allt för långa och snåriga bloggpost.

Jag tror nog Loko får ta och göra sitt åldersspann snävare och stilla sina demoner. Gothare klarar sig tydligen rätt bra trots alla myter som flyter runt. Och till sist kan man väll konstatera att stora låtar gör sig bra oberoende av ursprung.

Jag bakom seger tjejerna i min slitna Sisterströja

2 kommentarer:

Doria sa...

Underbart inlägg! :D Var en toppenkväll!! Förövrigt kör jag fortfarande på att ligga utslagen på Arvika, eller i alla fall strutta runt där, trots mina 27 tunga år... hehe...

Magnus sa...

:) Japp!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...